Wat groeit er op min composthoop ?

Ik gooi werkelijk van alles op mijn composthoop dat niet gekookt is, waaronder veel groente- en fruitafval. Dat resulteert nog wel eens in woekering van het een of ander (zo heb ik vorig jaar ruim 100 kastanjebomen moeten rooien en verhakselen voor ze de hele wijk konden overnemen).

Nu vond ik vanmorgen mijn composthoop weer in volle bloei - en dat moet echt in een paar dagen uit de grond geschóten zijn - maar voor ik ga rooien, wil ik wel heel zeker weten dat ik niet iets potentieel eetbaars (zoals pompoenen) weggooi.

(Ik herken ze zelf niet alszodanig, maar wellicht is het iets ander eetbaars of de moeite waard elders in de tuin een plekje te geven ?

Wie herkent deze plant ? Hij bloeit helaas (nog?) niet, maar heeft wel vrij kenmerkend blad ;alsof 3 bladeren steeds aan elkaar groeien tot eentje.
Het lijkt één lange aan elkaar verbonden plant te zijn ; ik kan er niet een stukje uittrekken en kijken of ik het zaad aan de kiem herken.....
Ik kan ook niet te diep poeren, want we hebben weer een hommelnest in de composthoop, en die verstoor ik liever niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

ja hoor het is prima eetbaar want het zijn aardappels!
laat maar staan eind van de zomer kan je flink wat oogsten.
Ook aardappelschillen vormen planten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil dat wel, aardappelen ZO op de compost ? Lijkt me wel leuk als het die drie paarse truffelaardappels zijn, die per ongeluk achterin het aanrechtkastje enorme uitlopers hadden gekregen..... Ik laat ze hoe dan ook staan.
Dank je !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frieslanders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee ; ik geloof niet dat ik die ooit gekocht heb. Meestal krieltjes, of aardappelen hier uit de regio. Hoe dan ook, als ik ze gekocht heb, zal ik ze ook wel WEER lusten. In elk geval vind ik het heel leuk ; ik laat ze lekker staan.
(En dan maar zien hoe ik ze eind van de zomer uit de compost peuter.....want het is geen rulle zandgrond natuurlijk. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een composthoop groeien ze beter dat in de tuingrond, het is er nooit te nat of te droog, en alle voedsel om goed te groeien is aanwezig, je zult verstelt staan hoeveel aardappels je zal rooien.
Maar waar laat je je tuinafval nu dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, zoals je misschien nog net op de foto kunt zien is het een soort dubbele bak ; losse 'lagen' van twee planken hoog die we heen en weer kunnen stapelen met het omscheppen van de composthoop. Zoals ze nu staan, zijn ze beiden ongeveer 90 cm hoog, en omdat er toch al een hommelnest in zat, kan ik dit jaar niet omscheppen. De rechterbak is dus - op wat onkruid na - nog halfleeg, en daar kan ik prima de rest van het seizoen in verder.
Die is alleen wat lastiger te bereiken door de wilg die er boven groeit (op de foto niet te zien).Het snoeihout is allemaal al verhakseld en over de tuin verdeeld, dus is het vooral nog gras - waarvan het meeste overigens in de groene kliko gaat, omdat ik ooit gehoord heb dat teveel gras op de composthoop niet goed is. Het is een perfect compost-systeem ; wat je er ook in gooit, hij komt NOOIT helemaal vol, en er komt alleen maar tuinaarde weer uit, en die gooi ik gewoon over de planten. Perfecte composthoop, terwijl we er eigenlijk gewoon helemaal niks aan doen.....het is vooral 'afvalberg'.
Kristal
11 jaar geleden
Mooi afvalbergje op die manier :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geweldig, als iedere tuinbezitter dat zal doen dan hoeven we niet meer tien duizenden tonnen G.F.T. afval te vervoeren en verwerken/ verbranden.
Een gat in de grond ergens achter struiken van 1m. x 1 m. x1 m. , kan je ook het hele jaar door je tuinaval in kwijt, dat kan je laten zitten en is het gat vol, zet je er hortensiá of varens in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar je moet er natuurlijk wel de tuin voor hebben ; deze neemt in zijn geheel toch wel zo'n 3x1.5 meter in beslag, en ik zou het in mijn vorige tuin ook beslist niet gekund hebben. (Al had ik toen natuurlijk ook beduidend minder tuinafval). Het enige dat ik in de groene kliko gooi is gras, en gekookte etensrestjes, botten enzo. Stinkt als de HEL dat ding ; van de composthoop ruik je niks. En af en toe wat gras er op om de stank een beetje te bedekken en de composthoop niet te overbelasten. Maar die aardappels vind ik echt geweldig ; ik hoop stiekem dat er ook een pompoen zijn koppie opsteekt. En ik wil nog steeds ooit een moestuintje, maar of dat er van komt ?? Heb niet zulke heel groene vingers. Dit is echter een leuk beginnetje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu we toch zo lekker aan het groenkeuvelen zijn, waarom koop je niet een pompoeneplant, of zaai je eetbare kalabassen zoals zweet dumpling, voor mij de ontdekking van vorig jaar, gebakken plakjes een delecatesse op je bord!!
Die groeien geweldig goed op een composthoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pompoenen lijkt me wel wat ja, dat eten we tegenwoordig regelmatig, en je houdt ze maanden en maanden goed. Waar kun je die krijgen dan ? Of moet je ze zaaien ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige nadeel van zo'n composthoop is het omscheppen, daar moeten ze nog iets makkelijkers voor verzinnen... maar voor de rest is het ideaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, da's geen enkel punt ; gewoon een sterke vent met een riek. ;-)
Kristal
11 jaar geleden
In de natuurvoedingswinkel kan je misschien nog een laatste pompoen kopen, het seizoen is eigenlijk voorbij. Anders wacht je gewoon tot het najaar. En dan kan je je gang gaan, Je weet waarschijnlijk wel dat pompoenplanten kollossaal zijn? Zeker in zo'n heerlijke voedingsbodem als een composthoop, daar zijn ze gek op :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mwa, je kunt ze zo te zien tot half juni in de volle grond zaaien, dus een verse pompoen lijkt me niet nodig ;)
En zaad zag ik net hebben ze te kust en te keur in de supermarkt......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja er is nog volop zaad te koop en je kunt ze zaaien vanaf half mei, dus........................
Kristal
11 jaar geleden
oh mooi, dat wist ik weer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt van mij ook wel elf gewonnen zaad krijgen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn inmiddels al bijna twee keer zo groot geworden, dus we wachten nog rustig verder af.
Bedankt !

Andere antwoorden (1)

Als je aardappelschillen met kleine uitlopers in de compostbak gooi, dan vormen dat nieuwe aardappelplanten. Deze aardappelschillen moeten er toch zeker al 3 a 4 weken in gelegen hebben aan de plant te zien. Je kan ze het beste met een riek eruit halen nadat de plant in bloei heeft gestaan en aan het afsterven is. Het is goed opletten of je geen klein aardappeltje laat zitten, want dat vorm weer opnieuw een aardappelplantje.