kan het zijn dat planten er vroeger anders uitzagen. of er over milioen jaar anders uit gaan zien?

dus dat het nu normaal is dat de bladeren van een boom groen zijn maar dat ze in de toekomst paars zullen zijn of zijn geweest?
of dat bomen in een 3 hoek vorm gaan groeien of groeiden in lpaats van recht omhoog.
of heeft alles en zal alles er zo uit blijven zien als nu.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

Tijdens de evolutie, zijn planten door natuurlijke selectie en spontane mutatie's alsmaar weer veranderd/ aangepast
Alleen de allerbeste verandering blijft bestaan totdat of de groeiomstandigheden of nieuwe betere mutaties alles weer veranderen.
Nog steeds zijn er planten met ronde stelen, maar ook met vierkante en driehoekige stengels
Nog steeds zijn er planten met rode, gele, bijna witte, zilverkleurige , paars achtige en bijna zwarte bladeren.
Kok zijn er bomen die plat over de grond groeien, stijl omhoog en zeer smal of in een driehoekige vorm, of hangende takken enz.
De evolutie gaat nog steeds maar door, ik vond in de Ardennen de Tormentil, die gewoonlijk, opgaand groeit, maar deze plant groeide plat op de grond. amper 5 cm. hoog.
Zou daar een voordeel in zitten ten opzichten van de opgaande soort ( gewone) dan is de kans groot, dat over 10.000jaar er alleen nog maar de plat groeiende vorm over is.
Zo zal het als maar door gaan.
Wel moet gezegd worden, dat het hele evolutie proces, steeds minder snel verloopt, omdat veel planten zich niet veel meer zullen aanpassen, omdat ze al voldoende aangepast zijn, of de wereld moet door ongekende natuurrampen totaal veranderen, ja dan gaat de evolutie weer in alle hevigheid verder.
In mijn tuin groeit het Schaafstro, dat al miljoenen jaren bestaat en nog steeds alleen maar een rechte groene stengel heeft!!
Geen blaadjes, geen bloemen, wel sporen.
In al die miljoenen jaren hoefde deze plant niet veel te veranderen dan die ene rechte groene stengel!!
dat is ook evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Cryofiel
12 jaar geleden
Prima beschrijving, mooie voorbeelden.
+