met wat kan ik harde grond spitten?

ik heb een volkstuintje maar de kleigrond is heel hard daar (puur klei)
en ik vraag me af hoe ik de grond kan spitten of onkruidvrij kan maken
want mijn spitvork/riek is zelfs afgebroken en mijn scheppen komen niet in die grond dus ik ben uit opties ook heb ik geen machines ofzo.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
26.9K
Ivana
6 jaar geleden
Kleigrond is zwaar "ploegen", maar levert heel veel goed "voer" op. Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik wil een tip bijvoegen , als je het om gespit heb gooi er veel rivierzand overheen en spit het nogmaals om dan word de grond luchtig en beter voor de groei van de planten of gras

Het beste antwoord

Harde kleigrond kun je spitten met een goede stevige spade, maar ga nooit hele scheppen tegelijk proberen te nemen. Eerst stukje bij beetje ene klein kuiltje graven. Heb je eenmaal genoeg diepte om de hele spade in te steken, dan kun je van daaruit verder spitten. In losse grond kun je ± 20 cm van de vorige rij spitten, maar bij hele vaste grond moet je echt elke keer maar een klein stukje pakken. Als het tegenzit is dat echt maar 5 tot 10 cm per keer. Dat schiet niet echt op, maar is soms wel de enige manier om erdoor te komen.

Een veel betere manier is echter om niet je hele tuin te willen spitten. Dek de grond met het onkruid af met bijvoorbeeld karton. Doordat het onkruid geen licht krijgt, zal het afsterven. Door gaten in het karton te maken, en in de grond eronder een gat te maken, kun je toch het e.e.a. planten. Ideaal voor rankende soorten. Doordat de plant over het karton zal groeien, blijven de pompoenen, courgettes etc. mooi schoon.

Wil je de boel dan toch een keer spitten, doe dat dan in herfst of winter. Als de grond vochtig is (maar niet te nat) is het veel makkelijker spitten dan in droge kleigrond. Vervolgens zal in de winterperiode door de vorst de grond luchtiger worden waardoor je volgend voorjaar makkelijker kunt spitten, harken en planten.

Bezuinig niet op een goede spade. Beter 1 keer een goede kopen dan 5 keer een gebroken steel vervangen. (NB, de link van de Gamma is even als voorbeeld, uiteraard zijn er ook andere, en zelfs nog betere spades voor harde grond.)
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik denk dat ik er gewoon een dikke laag compost/mulch erop ga leggen
ik denk dat dat ook werkt want de spade krijg ik echt niet in de grond hoor ik zal karton ook proberen

Andere antwoorden (3)

een goede en scherpe spade en een goede conditie ik weet niet wat voor spade je hebt
maar een betuwse spade is wat smaller en loopt hol en is erg scherp
en de strijd tegen onkruid zal niemand winnen alleen volharding en geduld
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een spitgreep is hier het juiste gereedschap.
Het is een soort vork met vier verbrede tanden.
Volgens mij te koop in tuincentrum en bouwmarkt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie heeft het juiste antwoord.
Mijn reactie in je vorige vraag: Op kleigrond heb je de spitriek (met de brede tanden) nodig. Het is een "kruising" tussen een schep en een riek. Ik gebruik deze zelf ook. De mestvork heeft dunne tanden. Wanneer de kleigrond erg droog is, maak deze dan eerst nat, dat spit gemakkelijker. Hier een link naar de afbeelding op bol.com, zodat je kunt zien wat ik bedoel: https://www.bol.com/nl/p/riek-kort-model-91-cm/9200000052974012/.
Nogmaals: grond nat maken.
tips uit Vlaanderen gebruik een smalle spade 13 tot 14cm breed met stevige steel en handgreep.
een voorbeeld firma Polet type 102384 of 102423 , bestaat ook met T steel
Ook andere merken hebben deze spade.
richtprijs 55 à 60 €