hoe kan de ene appelboom wel appels hebben en de andere niet?

ik heb in de voortuin 2 appelbomen staan, allebei nog jonge boompjes van het zelfde merk. de ene boom zit nu geheel vol met appels terwijl de andere helemaal leeg is! het kan nu dus moeilijk nog liggen aan weersomstandigheden of bestuivingen toch?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Het beste antwoord

Het is niet automatisch zo dat twee appelbomen elkaar bestuiven. Elke appelboom heeft zijn specifieke bestuivers, sommigen zijn zelfbestuivend. Je kunt dit opzoeken in zogenaamde 'bestuivingstabellen'.
Weet je misschien het ras van de boompjes?
Je kunt weten of dit het geval is als de bloesem van de appelboom er allemaal af is gevallen na de bloei, dan is de bloesem niet bevrucht geweest.
Misschien heeft het veel gewaaid vanuit het zuidwesten, zodat het ene boompje wel bestoven is door de ander, en de ander continue aan windkant heeft gestaan en daardoor niet bestoven is?

Maar goed. k zie dat je twee dezelfde boompjes hebt, waarvan één wel vrucht draagt. Wat kunnen verder mogelijke oorzaken zijn:

Het kan zijn dat je appelboompje ziek is. Je ziet dan beschadigt blad en takken, en hij groeit slecht.
Het kan ook zijn dat dat boompje net even op een stuk verkeerde grond staat, bijvoorbeeld te droog of te nat.
Tot slot kan het ook zijn dat dat boompje teveel bemest wordt? Dan vormt hij veel omhooggaande takken en te weinig takken die opzij groeien. (dat zijn vaak de vruchtdragende takken).

Zit hier een mogelijke oorzaak bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dit ligt inderdaad aan de bestuiving, de bloesem die in het voorjaar aan de boom komt moet bestoven worden anders ontstaan er geen vruchten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan daar nu niet direct zomaar een antwoord op geven,
maar dit probleem komt meer voor. meestal licht het aan de bestuiving en kan je er niets aan doen. Deze boom is zeker niet verloren en geef hem nog een paar jaartjes ik zet je nu zwart op wit dat deze boom appels zal krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zelf (hobbie)appelbomen en weet dat genoeg water ook erg belangrijk is, staat er een mischien te droog of bij een andere grote (boom) waterverbruiker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb precies het zelfde probleem met mijn eigen appelboompjes. mij is ooit vertelt dat het aan het licht ligt.
de ene boom krijgt meer zonlicht dan de andere en daardoor heeft de een meer appels dan de andere boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft de ene boom een beurtjaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jong appelboompje dat niet zo best groeit zal eerder appels geven dan een boompje dat goed groeit.
Het is dan een soort van reactie op het slecht groeien.