Mag je een wildcamera zomaar in de natuur ophangen?

Ik zit er over te denken om een goedkope wildcamera aan te schaffen, ik wil deze in mijn tuin ophangen omdat hier nogal wat nachtdieren zitten (egels, vleermuisjes, de kat van de buren, ...) en zou wel eens willen zien of er iets afspeelt in onze tuin 's nachts en indien dat zo is, wat er dan is.
Natuurlijk zou ik het ook leuk vinden als ik de camera eens in een bos zou ophangen (ik woon vlakbij bossen en heb daar tijdens ochtendwandelingen al wel een paar keer een aantal herten gezien), dus is mijn vraag of dit zomaar mag. Of mag dit enkel als je er een speciale vergunning ofzo voor hebt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Antwoorden (2)

Voor het filmen van dieren in de vrije natuur heb je geen vergunning nodig. Je mag alleen geen mensen ongevraagd filmen, in verband met de privacy.

Toegevoegd na 52 seconden:
Kortom, ja, je mag een wildcamera plaatsen zonder toestemming.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Je mag niet zomaar een camera plaatsen op het gebied van een ander.
Nee. Dan heb je toestemming nodig van de eigenaar van het bos. Die toestemming zou ook namens de eigenaar (bijv. Staatsbosbeheer) gegeven kunnen worden door de boswachter.