In de lente.
Wanneer dat precies is is onder andere van het weer afhankelijk. Ik begreep van Eddijst dat de lente soms eerder komt en soms later, dus een echte datum voor wanneer de blaadjes aan de bomen komen kan ik niet geven.
Daarbij ligt het er ook nog aan om welke bomen het gaat. Niet iedere soort krijgt even vroeg of laat blaadjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt af van de temperatuur. Zodra het iets warmer wordt, en warm genoeg voor de blaadjes en bloemknopjes om uit hun holletjes te komen. De natuur heeft een perfecte thermostaat, en het moment van uitlopen van de bomen, bollen en planten verschilt per jaar. Er kan wel een maand verschil zijn van jaar tot jaar. Even geduld dus nog :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Mijn geduld is zo ongeveer op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn ook :-( ... *snif* *naar zon verlangen doet*
Hangt ook van de soort bomen af, en de temperatuur/zonlicht.
Meestal ergens in april/mei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in de natuur een aantal basisvoorwaarden om in het voorjaar weer te gaan groeien.
Allereerst moet de dagthemperatuur voor een wat langere tijd minstens 10 graden zijn, precies bij deze themperatuur gaan ook de bijen weer vliegen.
Dan moet er ook een bepaalde daglichtlengte zijn om uit te gaan lopen, deze is voor iedere boom anders.
Als derde voorwaarde, maar minder belangrijk, moet ook voor een langere tijd de nachtthemperatuur boven nul zijn.
Natuurlijk zijn er altijd weer uitzonderingen, zo is de krulwilg meestal het eerste in het blad, ook al is de themperatuur niet boven de 10 graden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zitten er al knoppen!! Het komt eraan hoor :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al begonnen.
Als je de natuurkalender bekijkt, zie je dat de eerste boom, de Els, in delen van Nederland al in bloei moet staan (klopt ook wel: In Enschede heb ik de eerst zien bloeien). De komende weken worden ook bloemen van kornoelje, hoefblad speenkruid en maartse viooltjes verwacht.

Op 2 april word het eerste boomblad verwacht, van de paardekastanje.

de data waarop dit gebeurd wordt gestuurd door de lengte van de dag & de gemiddelde temperatuur: Pas als de dagen lang genoeg zijn, beginnen planten op de temperatuur te reageren. Omdat de winter nu nog duidelijk in de grond en lucht zit, is het relatief koud voor de tijd van het jaar. Het voorjaar is dus wat later dan normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij gebrek aan bloemetjes buiten, koop ik nu elke week een potje narcissen, krokussen of druifjes, en ik heb ook al takken van de forsythia binnen in bloei staan

Het duurt me veel te lang dit jaar.

Toch zie ik bij de naaktbloeiende azalea al knoppen op barsten staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
okee, dit is geen antwoord op jouw blaadjesvraag, maar dat antwoord hadden Jelle en Eddijst al gegeven

wilde alleen laten weten dat ik ook vol verlangen ben naar het voorjaar