Wie weet wat dit voor een plant is? Deze prachtige klimplant met grote roze bloemen kwam ik tegen op Cyprus!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Het is de overdadig bloeiende Bougainvillea.
Oorspronkelijk komt de plant uit Zuid-Amerika en is bij ons niet winterhard. Je kunt hem als kuipplant toepassen maar dan moet je wel een mogelijkheid hebben om de plant met pot en al te laten overwinteren.
De bekendste soort die hier verkrijgbaar is, is de Bougainvillea spectabilis. De bloemen zelf zijn niet opvallend, wel de drie fel gekleurde svhutbladeren. De kleuren daarvan kunnen hardroze of wit zijn. Ook is er eentje met bont blad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het is een bougainvillea.

Toegevoegd na 1 uur:
de echte bloemen zijn trouwens heel onopvallend, het zijn de schutbladeren die zo prachtig kleuren.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!! Toch eens even kijken of het ook een beetje zou willen groeien in onze tuin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de bougainvillea als kuipplant behandeld, en de plant vorstvrij kan laten overwinteren, dan lukt dat zeker. En een + voor het juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan tegenwoordig uitstekende buiten soorten voor ons land, maar moeten wel voor de vorst naar binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit is een bougainvillea. Die groeit (in Europa) voornamelijk in het Middelllandse Zeegebied. De bloemen zijn de hele kleine witte dingetjes, die tussen de mooi gekleurde schutbladeren zitten. Zie foto. Ze zijn in verschillende kleuren, van rood, rose, paars tot geel.