Hoe kan het dat er dit jaar zoveel kastanje bomen zijn dood gegaan. Het jaar er voor zagen ze er nog prima uit. Of komt het door de strenge winter?

Dit viel mij laatst op. Of de bomen lopen uit maar je kan er nog steeds doorheen kijken. Dus weinig bladeren. En andere bomen zijn van het één op andere jaar dood. En aan de schors te zien zijn er ook geen vreemde verkleuringen zichtbaar van bijvoorbeeld de kastanje ziekte.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Al jaren heerst er in ons land de kastanjeziekte, ook wel bloederziekte genoemd.
Meestal scheurt de bast open en komt er een roodbruin sap uit.
Veel bomen zijn al jarenlang ziek en groeien gewoon door, terwijl anderen snel dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai ed,dit keer waren we precies gelijk! Kan het niet door mijn antwoord komen denk je? Omdat peter zegt: aan de schors te zien zijn er ook geen vreemde verkleuringen zichtbaar van bijvoorbeeld de kastanje ziekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi vlindertje, je wordt al sneller, precies gelijk ;-))
Niet altijd zijn er verkleuringen te zien.
Een kastanjeboom kan niet dood vriezen.
Door de kastanjeziekte, stagneert de sapstroom van de boom en begint de boom te verdrogen.
Meestal pas in de loop van de zomer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaja soms kan ik wel snel zijn;_) Dank voor je reactie maar waarom kunnen er zoveel bomen wel doodvriezen maar een kastanjeboom niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was wel een hele vreemde knipoog :-)) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn in ons land tegenwoordig wat uitheemse bomen gekomen die b.v. in het Middellandse Zee gebied thuis horen, of in andere warme landen.
Die hebben nu een flinke tik gehad, b.v de Eucalyptus.
Maar andere bomen vriezen hier nooit zo maar dood.
Over welke bomen heb je het dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor late reactie, was even van het mooie weer aan het genieten;-)
Ik had een mooie boom (ca 30 jaar oud)waarvan ik de naam op dit moment niet weet,die na de laatste winter helemaal dood was terwijl hij het de jaren ervoor altijd heel goed deed. Vrienden en ikzelf "dachten"dat het met de vorst te maken had maar dan is dit een samenloop van omstandigheden geweest!
Wederom bedankt voor de info en uiteraard een +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja lekker weer he, eindelijk, we gaan al richting de kerst! ;-)
Bomen gaan zo maar niet dood.
In ons land kennen we de iepenziekte en dan de kastanje ziekte.
Vallen er toch slachtoffers onder de bomen, dan is het door al die regen, waardoor veel bomen te lang in het water gestaan hebben( winter) , maar echt bevriezen kennen we in ons land niet, of het moet een exoot zijn.