Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om een soort stofkapje te dragen als je vaak uren per dag met een heggeschaar werkt (mengsmering)?

Het is een professionele heggenschaar van Stihl.
Fijnstof etc.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
728

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een stofmasker is niet voldoende zelfsniet als je een FFP3 masker hebt dit is voor fijnstof wel voldoende maar bij verbrandingsmotoren heb je te maken met gas dus je zal dan aan een actief-koolstofmasker moeten gaan denken. Of het werken met zo'n masker lekker is zal je moeten ervaren. Bij mijn werk gebruik ik zo'n masker als ik met bepaalde stoffen moet werken maar als het warm is is dat niet erg prettig en dat is dan ongeveer een minuut of 10. Ik moet wel zeggen er is wel veel aangedaan in de afgelopen periode om ze draagbaar te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij zijn de poriën van de meeste goedkope stofmaskers te groot om fijn stof afkomstig van verbrandingsmotoren effectief tegen te houden. Maar ook hier geldt: baat het niet dan schaadt het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zeker dat dat altijd verstandig is. Met wat voor soort heggenschaar je werkt maakt naar mijn idee niet zoveel uit. Maar uit ervaring weet ik dat als je een heg knipt, wel een niet al te lage heg, dan moet je regelmatig hoesten van al het stof wat vrij komt en dan doe ik dat hooguit 2 keer per jaar. Maar als je dat beroepsmatig doet lijkt me het inademen van al dat stof wat vrijkomt beslist niet gezond.

Dus hangt het er vanaf of je het lastig vindt dat zo'n kapje je wat in je vrijheid belemmert doordat het ademen wat lastiger gaat, maar ik zou het je toch wel aanraden !
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding