Mag je buitenverlichting hebben wat niet op je eigen tuin schijnt?

Een van mijn buren heeft 3 spotjes in zijn tuin staan, wat naar de bomen schijnt wat niet in zijn tuin staat(Het bos ernaast). De man geeft aan dat hij dat mooi vindt. Echter, hebben wij er last van als wij 's avonds on onze tuin zitten, omdat wij ook naar het bos kijken en die bomen allemaal zijn verlicht. Mijn vraag is dus, mag dit en wat kan je er eventueel tegen doen? Er staan nog 2 foto's in de bijlagen die laten zien waar de spotjes staan, waar ze op richten en hoe eruit ziet vanuit onze tuin.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
12.5K

Antwoorden (1)

In principe zijn daar niet echt regels voor, behalve die ene kapstokregel die bij heel veel "burendingen" geldt : je mag geen overlast veroorzaken.
En als ik zo jou foto's bekijk, zou ik dat persoonlijk zéker classificeren als overlast. (Althans, als jij recht in die lampjes kijkt).

Helaas zijn met die constatering de problemen nog niet opgelost maar beginnen ze vaak pas. In eerste instantie met een goed ontspannen gesprek met de buren in kwestie. Vaak zijn mensen zich totaal van geen kwaad bewust, hebben ze geen idee hoe hun dingetjes op de buren overkomen en zit er geen enkele opzet achter.
Lost dat niks op of kun je samen geen oplossing vinden, dan is het aan jou om te kijken of je het probleem helemaal zelf kunt oplossen - door die zichtlijn vol te planten of een schutting te plaatsen - of dat je het op scherp wilt spelen en via de rechter je gelijk wilt proberen te gelijken. Maar vaak levert dat niet altijd een oplossing en wel altijd ellende op.

In dit geval zou ik me bijvoorbeeld ook kunnen voorstellen dat het 's avonds of zelfs 's nachts verstorend zou kunnen zijn voor de fauna om het bos op die manier te verlichten. Misschien heb je daarmee een punt te pakken als je echt de strijd wilt aangaan. Maar bedenk heel goed vantevoren of je dat daadwerkelijk wilt, en wat er de consequenties van kunnen zijn. De rechter maakt uiteindelijk een afweging van belangen binnen de ruimte die de wet toelaat. En jullie rechten op voorkeur voor een bepaald uitzicht zou wel eens vermoedelijk gelijkwaardig kunnen zijn, waardoor je zwaarder geschut nodig hebt om het recht aan jouw kant te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel misschien zou dit nog kunnen vallen onder de regels die ook gelden voor bijvoorbeeld buitenreclame, waarbij je lichtbakken niet altijd mag laten branden wegens overlast voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap de twee minnen niet zo goed....is daar een reden voor ? Zit ik er naast ? Dat hoor ik altijd graag, daar leer ik van.