Welke vorst temperatuur kan veiligheids glas verdragen?

Glazen Tafelblad ( 1,5 cm dikte ) blijft bij sterke vorst even sterk of word het meer breekbaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verdragen? Elke temperatuur die voorkomt. Glas kan stukgaan door grote temperatuurverschillen. Bijv. als je een autoruit snel ijsvrij wilt maken met een emmer heet water. Of het zwakker wordt, bros, metalen en veel kunststoffen weet ik niet, het zou dan theoretisch kunnen. Dus bijv. dat je er bij 20 C nog veilig met een honkbalknuppel op kunt slaan, maar niet bij -30 of dat het door het eigen gewicht breekt bij -200C. Een potje ijspingong moet kunnen, zelfs in Siberië. Statische belasting, sneeuw bijv., tja. Hoe zwaar wordt sneeuw nou helemaal. Maar een dure glazen tafel onbeheerd achterlaten ver van huis, zou ik niet doen. Dan toch onder dak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kort antwoord - Ietsje meer breekbaar,maar onbelangrijk voor algemeen gebruik. Net zoals Sanskelotje ongeveer schrijft - het zijn plotselinge en plaatselijk grote temperatuur veranderingen die het glas kunnen breken. Hier nog wat meer:
https://glas-meubel.nl/page/63
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
elk materiaal word alleen maar harder hoe kouder het word. met buiten temperaturen is dit echter verwaarloosbaar. ik heb kas glas van 4mm dik gehard glas dat overleeft ook alles.. ik zou me met 7 mm niet eens zorgen maken

Antwoorden (1)

Veiligheidsglas (gelaagd glas) wordt ook als serre-dak gebruikt. Een dak heeft natuurlijk wel enige afschot, dus het water loopt er af. Bij je tafel moet je ook zorgen dat er geen water op blijft staan, ik zou dan ook voor alle zekerheid aan 1 zijde iets (een plank o.d.) onder de poten leggen, zodat de tafel afschot heeft en het water weg kan. En dan denk ik dat er niets kan gebeuren.