als je akkoord bent gegaan met een offerte zonder btw en je wilt achteraf toch een factuur en btw betalen. Moet het bedrijf hiermee akkoord gaan?

Heeft te maken met een offerte voor tuinbestrating. Offerte had ik al getekend. Ik wil nu een factuur en wordt niet gegeven omdat het zonder btw zou zijn. Bestratingswerkzaamheden zijn al verricht. Ik wil toch graag een factuur en ben dan ook bereid om de btw alsnog te betalen. Moet het bedrijf hieraan meewerken en een nieuwe offerte incl. btw geven?

Toegevoegd na 13 minuten:
Als toevoeging: op de offerte die ik getekend heb staat een totaalprijs, maar er staat niet bij vermeldt dat het incl. of excl. BTW is.

Toegevoegd na 34 minuten:
als extra toevoeging: ik heb wel al de stenen aan het bedrijf betaald. Dit heb ik contant betaald en hiervan wilt het bedrijf mij geen factuur geven. Ik moet het bedrijf ook nog een deel betalen. Hoe kan ik dit dan het beste doen als het bedrijf niet mee wilt werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5K

Antwoorden (4)

Het lijk mij, als er op de offerte is vermeld dat alles zonder B.T.W. het geen rechtsgeldige offerte is, want dit is strafbaar.
Het is dus 100% zwart werken!!
Je bent dus akkoord gegaan met een zwarte klus!
Dit is zelfs strafbaar, zal dus maar snel betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Per definitie is hij nog niet direct akkoord gegaan met een zwarte klus. In de zakelijke handel zijn ex prijzen heel gewoon. Echter is er in dit geval niet bij vermeld dat het ex btw is. dreneerkens probeert nog iets recht te zetten. De bestrater is waarschijnlijk een notoire zwartwerker. Indien de zijn hagje nog wil redden moet die echt gaan meewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook nog iets gelezen van wet op omzetbelasting 1968. Hierin wordt beschreven dat als er niet in de offerte vermeldt staat of het incl. of excl. BTW is dat ik ervanuit mag gaan dat de totaalprijs incl. BTW is. Ik weet alleen niet of deze wet nog geldend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na de toevoeging is het wat minder duidelijk geworden, maar waarschijnlijk is het wettelijk verplicht voor de particuliere diensten te vermelden of het inc. of excl de BTW is, dus zal de stratenmaker wel zeggen dat het excl. was, maar eigenlijk kan hij geen kant meer op, want hij wil geen factuur geven, daarmee geeft hij aan dat het moet lijken of hij dit werk niet heeft uitgevoerd, maar wel geld wil vangen.
Maar daar is de opdrachtgever wel mee akkoord gegaan, dus zijn beide fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij
Dan moet je veel meer bijbetalen. Voor hem scheelt het ook flink. Waarom wil
Je de BTW betalen?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een factuur aan de particulier is altijd inclusief omzetbelasting. Hij mag er niet ineens btw bij optellen.

Het hoeft geen zwart werk te zijn.
Want een heel klein bedrijf kan vrijstelling krijgen.
Hij kan dan geen btw aftrekken, en hoeft ook niets af te dragen.

Maar het kan ook zijn, dat de stenen achterover gedrukt zijn, en op deze manier de zwarte economie in gaan. Dan is de winstbelasting zwart.
Maar volgens mij, gaat jou dat niet aan.

Toegevoegd na 1 uur:
Ter verbetering:
Een zzp'er is gewoon een ondernemer, maar dan zonder personeel.
Een ondernemer heeft een administratieverplichting. Daar hoort het voeren van een boekhouding bij.
Ook moet hij op zijn verkoopfacturen de btw vermelden. Die btw moet in zijn boekhouding worden bijgehouden.
Er is een kleine ondernemersregeling, waarbij geringe btw niet behoeft te worden afgedragen; hij moet dit dan weer wel als inkomsten opgeven.

Hij ontkomt dus niet aan het opgeven van de btw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dan ook wat die vrijstelling is en of een zzp`er ook als klein bedrijf gezien wordt?
Het ziet erna uit of de offerte is gemaakt om deze klus zonder rekening. Je kunt gewoon een rekening eisen ( met btw natuurlijk )
Een bedrijf kan pas aanspraken maken op geld als ze je een rekening sturen.. Ook met een getekende offerte moeten ze een rekening sturen. Niet bang worden gewoon rekening vragen en dan pas betalen !!! Niet eerder, ze hebben juridisch geen poot om op te staan zonder rekening