Hoe kan ik mijn kersen beschermen tegen hongerige vogeltjes?

We hebben een kersenboom in onze tuin staan die inmiddels al te groot is om er een net overheen te krijgen tegen de vogels. De boom draagt heel veel vrucht, maar tegen de tijd dat de kersen rijp genoeg zijn voor ons om te plukken en te eten is elk jaar de hele boom al haast leeggegeten door de vogels. Is er nog een andere manier waarop we dat kunnen voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
30.8K

Het beste antwoord

je kunt hem net zo vol hangen als een kerstboom, maar de merels wennen aan alles, ze vreten de kersen boven je hoofd er af.
Ik heb al van alles geprobeerd.
Zoek welke takken dicht bij de grond, veel kersen aan zitten en doe daar een net om heen, daar kan je nog wel bij, dan kan je toch nog kersen eten en de vogels ook.
Je kan toch niet alles op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, dan zal je toch een vogel- of gaskanon nodig hebben. Het is even een investering, maar dan heb je wel wat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt plastic tassen kapot knippen en reepjes in de boom hangen die beginnen te wapperen als het een beetje waait
maar denk wel op den duur zijn ze daar ook niet meer bang voor maar dat is met alle dingen
of je schaft een hond of kat aan die jagen toch vaak de meeste schrik aan bij de vogels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo,n boom beschermen wil tegen de vogels,dan moet je er constant bij zijn en op letten.
Hang er een touwwerk in van oude blikken en potten,een bel en dergelijke.
Maar ze zijn er zo aan gewend.
In de grote kersenboomgaards daar loopt gewoon bijna de hele dag iemand die de vogels wegjaagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een groter net is een optie, wel een gepruts om het er over heen te krijgen.
een andere mogelijkheid. mijn voormalige buurman had in zijn kersenboom een zelfgebouwd apparaat hangen, dat elke 10 minuten begon te werken en doormiddel van beweging en herrie de eventueel neergestreken vogels verjoeg.
het was een stang met boven in een langepropeller en daar aan gebonden slierten plastic. als dat ronddraaide gaf dat een fors geritsel, dat bij benadering opvliegende en wegvliegende vogels imiteerde. het draaien werkte op een oude wasmachinemotor en werd gestuurd door een tijdklok.
je moet er handig voor zijn (zoals mijn helaas te vroeg overleden buurman), ik kon daar wel van profiteren, want mijn kersenboom15 meter verderop had ook nauwelijks last van vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een net is eigenlijk het beste, maar is bij een grote boom inderdaad nauwelijks realiseerbaar.
Zilverpapier stroken en/of oude CD's of CD-roms in de boom hangen, werkt ook wel, maar helaas minder.

Maar iets minder kersen is in ieder geval beter dan helemaal geen kersen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de spreeuwen je boom hebben ontdekt, dan helpt niet meer. Wij hingen ervan allerlei repen alluminumfolie in, in de boomgaarden hangen ze luidsprekers in de bomen. Maar die beesten raken overal immuun voor.
Kijk maar eens waar ze nestelen en haal die nesten volgend jaar weg. Misschien dat dat helpt.

Toegevoegd na 1 dag:
Uiteraard bedoel ik de nesten weg te halen, NADAT ze zijn verlaten. Ik hoop daarmee de aantrekkingskracht voor volgende generaties spreeuwen minder te maken voor die omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt een omkeerde fles van javel, zo'n rode op een stokje plaatsen en dar dan "deurtjes in snijden door de wind gaan deze flessen dan ronddraaien en worden de vogels verjaagd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze boom is inmiddels ook te groot voor een net. Wij hebben de moed maar opgegeven. Tegen de tijd dat wij in de gaten hebben dat de kersen bijna goed zijn, hebben de vogels ze al opgegeten. Gelukkig woon ik in de Betuwe, met om me heen nogal wat kersenboomgaarden waar ze de heerlijkste kersen zo vers uit de boom verkopen. Mmmmm, heerlijk, nog een paar weken wachten en dan kan ik weer los.