Wanneer kan ik mijn olijfboompje het beste snoeien?

Ik wil mijn olijfboompje het liefst nog voor de winter snoeien, omdat hij anders zo veel plaats inneemt op zijn overwinterplek.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
14.5K

Het beste antwoord

Dit kan nog prima. Je mag de olijf gedurende het hele groeiseizoen snoeien.
Houd er rekening mee, dat de olijf bloeit (en later dus olijven krijgt) op de twijgen van twee jaar en ouder. Zorg dus dat je voldoende (minstens 20 cm) tak overhoudt. En om volgend jaar weer een mooie struik terug te krijgen moet je uiteraard bij het snoeien ook goed op de vorm letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bron 1.
" Wanneer mag ik een olijfboom snoeien?

Een olijfboom mag het gehele groeiseizoen gesnoeid worden. Wat u niet mooi vindt knipt u er gewoon af. Bijvoorbeeld enkele hele lange uitlopers. Het beste is om het wortelloot en takken aan de onderkant van de stam in ieder geval weg te knippen."

Bron 2.
"Snoeien
Snoeien van een olijfboom gaat op dezelfde manier als waarop je een knotwilg zou snoeien. De olijfboom kan helemaal kaal gesnoeid worden. De boom zal dan echter weinig vruchten ontwikkelen. Wil je wel vruchten, dan volstaat het terugsnoeien van uitstekende takken. Deze lopen het jaar erop weer uit met nieuwe vruchten."

bron 3.
bij een grondige ingreep worden de rechtomhooggaande takken
weggesnoeid. De meer met een boog naar buiten gaande takken worden
gespaard, zodat er een soort open komvormige kroon ontstaat. Het zijn
de takken met naar buiten hangende kleine takjes die vrucht gaan
dragen.,
De weggesnoeide takken worden zonder stompjes achter te laten dicht
op de stam afgezaagd/geknipt.
Er mag per jaar niet meer dan 1/3 van de kroonmassa weggesnoeid
worden. Dus geen knotwilg-acties! dat wordt wel gedaan als
noodmaatregel voor bomen die verplaatst moeten worden, maar echt mooi
worden ze er niet van, als ze het al overleven.
Na het verwijderen van de takken dit jaar, moeten volgend jaar de
overgebleven takken in de hoogte ingekort worden tot een mooie
bolvorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site van NEERLANDs tuin, kun je precies alles vinden over snoeien, waneer en hoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker doen voor de winter, dan groeit hij niet meer en kan hij makkelijker naar binnen, snoei alle uitstekende takken in , tot het model weer goed is.