Hoe kan je lieveheersbeestjes kweken ?

Ik wil graag bladluis bestrijden met lieveheersbeestjes.
Ik wil ze niet vangen maar zelf kweken.
Hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
10.9K
ronron1212
10 jaar geleden
kweken?
Poet
10 jaar geleden
Fokken
Poet
10 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je er een aantal hebt om te beginnen (dus toch vangen) en dat ze genoeg eten hebben. Dus bladluizen. Ik begrijp dat dit laatste het probleem niet zal zijn.

Het beste antwoord

Lieveheersbeestjes zijn echte bladluizeneters. Zij kunnen wel 100 bladluizen per dag opeten. Een goede reden om het de lieveheersbeestjes in de tuin naar hun zin te maken. Om deze mooie, nuttige insecten naar onze tuin te lokken kun je gebruik maken van deze zeer decoratieve, veilige en droge nestkast. De lieveheersbeestjes zullen dit huis gebruiken voor overwintering en als schuilplaats. Het huisje is zo ontworpen dat lieveheersbeestjes hier gemakkelijk toegang tot hebben. Tevens worden veel concurrenten en roofdiertjes buiten gehouden.

Snij een punt aan een stok van bv snoeihout, zet het huisje erop. Plaats het naast planten (rozen) waarop bladluizen werden gezien. Om het de lieveheersbeestjes helemaal naar hun zin te maken, is het raadzaam enkele losse bladeren, wat stro of rolletjes golfkarton in het huisje te stoppen.

Toegevoegd na 9 minuten:
De larven van eten gemiddeld 100-150 bladluizen per dag
Na gemiddeld 20 dagen is een larve een volgroeid lieveheersbeestje
Een volwassen lieveheersbeestje eet gemiddeld 80 bladluizen per dag
Een volwassen lieveheersbeestje legt gemiddeld 20 tot 40 eieren per dag, waardoor je weer nieuwe larven krijgt die zich zullen voeden met de aanwezige bladluis
De eieren komen binnen 4 tot 8 dagen uit, afhankelijk van de temperatuur
Door de inzet van het lieveheersbeestje en zijn larven ontstaat er een natuurlijk evenwicht tussen de bladluis en het lieveheerstbeestje, waardoor de overlast van de bladluis verdwijnt
Het lieveheersbeestje kan het best ingezet worden vanaf 15ºC; beneden de 15ºC gaat de ontwikkeling heel langzaam en zal de werking minimaal zijn. Het lieveheersbeestjes overleeft lagere temperaturen wel.
Een volwassen lieveheersbeestje kan 2-3 maanden leven
Via de bron kan je eventueel de larven bestellen, zorg ervoor de mieren te bestrijden, zij zijn de vijanden van de larven.
Hopelijk kan je met deze info wat voort.
Succes.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt ik zal er veel mee doen.