Is er een verschil tussen een citrusboom en een citrusplant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een boom past niet op je venster bank

Antwoorden (3)

Citrus wordt in de volle grond gekweekt in subtropische en tropische gebieden. Je krijgt dan citrusbomen. Ons land is niet geschikt om citrusbomen te kweken.

Toch is in ons land, ondanks het koele klimaat, de aantrekkingskracht voor citrus-planten met hun opvallende vruchten al enkele eeuwen vrij groot.
Vooral adel en gegoede burgerij zagen dat deze planten op hun lusthoven een zeer decoratieve rol konden spelen.
Het was bovendien statusverhogend om in ons koelere klimaat een verzameling citrusplanten te bezitten. De planten werden in potten en kuipen gehouden en gedurende de koudere maanden eerst in houten schuren en later in oranjerieën overwinterd.

De citrusplanten worden in kuip gekweekt, om 's winters binnen gezet te kunnen worden. Alle Citrusplanten hebben in de natuur een groot wortelstelsel, daarom blijven in kuip gekweekte planten vaak klein.

Voor meer informatie: zie bron

Toegevoegd na 5 minuten:
Aanvullend opmerking:
Je hebt ook nog een citroenplantje. Deze heeft niets met citrus te maken. De geur van deze plant schijn wel goed te zijn tegen muggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje een naamsverwarring, je kan beter spreken van een Citrus struik en als je een hele grote struik zou hebben , dan kan je spreken van een citrus boom, het is net zo als bij de appels, sommige worden maar 2 m hoog, terwijl anderen wel 6 m hoog kunnen worden, de eerste is dan eigenlijk een struik, terwijl de ander een boom is.
Veel soorten citrus worden enkele meters hoog, makkelijker om te plukken, eigenlijk zijn dat natuurlijk geen bomen, bij bomen denk je meer aan hoge struiken met stammen en een kruin.
Ook in ons land kennen we een soort winterharde citroen, de Poncirus trifoliata, de kleine citroenen die er aan komen zijn niet eetbaar.
Ook deze soort worden geen bomen, maar struiken.
Er is dus geen verschil tussen een citrusboom en een citrusplant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Hooguit kan je zeggen dat een boom pas geldig is bij een laten die vanit een enkele stam naar 2 meter hoogte groeit. Maar elke citrusboom is een citrus plant.