Is het slecht voor de planten en bloemen om te sproeien met koud water?

We hebben een pomp met grondwater wat heel koud is en waar we de tuin mee besproeien.Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Het beste antwoord

Het kan geen kwaad om de planten met grondwater te sproeien. Ik woon in een buitengebied en onze tuinen zijn zo groot dat we allemaal de hele dag aan het sproeien zijn.
De buren wonen hier al meer dan 30 jaar en ze hebben een prachtige fruitboomgaard, een moestuin en een bloementuin. Zelf heb ik prachtig bloeiende borders, niks mis mee. Als wij alleen maar s'avonds mogen sproeien kwamen we nooit rond.
Zelf ben ik nu 2 dagen bezig en morgen moet nog het laatste stukje.
Ook het gras kan er prima tegen.
Dat de planten niet in de zon gesproeid mogen worden is een hele oude fabel waar helaas nog veel mensen in geloven.
En koud water is ook geen probleem, onze pomp zit op 20m. diepte en dat is heel koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee hoor ; regenwater wordt ook niet voorverwarmd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen,jij hebt dat waarschijnlijk ook wel want je woont net als ik in Duitsland toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ; ook een groot grondwatervat dat onder andere voor de toiletten en de buitenkraan werkt. Super !
En de plantjes lusten het prima, hoor. Alleen als ik twee uur het gazon aan de lopende band wil sproeien, wordt de pomp wel een beetje warm.......dat doe ik dus voortaan liever in etappes.
ik zou dan in de avond/nacht sproeien.
ik heb altijd begrepen dat koud water op een verwarmde wortelkluit slecht is voor de fijne haarworteltjes.
de plant gaat niet dood, maar groeit wel slechter en trager.
Rieneke1
13 jaar geleden
Het grondwater is een graad of 7 a 8 en dat is heel erg koud, maar aan de andere kant, als er een flinke onweersbui valt midden in de zomer, kan er ook hagel uit vallen en dat is nog kouder.
Het gevaar dat er te veel ijzer in zit dat wel schade aan je planten kan veroorzaken, is denk ik groter.
Dus of grondwater te koud is voor de planten is niet helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet slecht om planten en bloemen te besproeien
met koud water. Kraanwater en regenwater zijn ook niet bepaalt warm. De thempratuur van grondwater daar kunnen planten en bloemen in ons klimaat gemakkelijk
tegen. Ze kunnen tenslotten beter tegen de afkoeling van het frisse water dan tegen de hitte van de zon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je het zelf fijn als je uit de zon komt en dan onder een koude douche springt. Lijkt mij niet fijn, dus denk dat plantjes dat ook niet fijn vinden. Aan de andere kant je gaat er niet dood van als je een goed hart hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het kan geen kwaad,maar persoonlijk geef ik de plantjes lauw water.Want ik hou ook niet van koud water over mij heen.