om de hoeveel tijd moet ik mijn merel eten geven en met wat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
5.2K

Antwoorden (2)

Wat moet je met een merel?
Heb je vergunning om een merel te houden?
Op de vogelopvang waar ik werk, krijgen we regelmatig vogels binnen die door goedbedoelende onwetende mensen zijn grootgebracht, lees: verpest.
Soms kunnen we ze alleen nog maar laten inslapen.
Zeker vogels in de groei hebben het juiste voer nodig.
Verder is het ook van belang dat ze leren hoe en waar voedsel te zoeken, hoe alarmroepen klinken, dat ze voor mensen, katten enz uit moeten kijken, en ga zo maar door.
Heel leuk zo'n jong vogeltje, maar breng hen ajb, in het belang van het beestje, naar een vogelopvang, waar ze weten wat te doen.

Antwoord: ieder uur een mengsel van rundergehakt met universeelvoer en water.
Af en toe een rauw ei erdoor.
Verder af en toe meelwormen, regenwormen en maden.
Zoveel geven dat hij niet meer spert.

Mocht je het over een volwassen merel hebben: ad libitum voer geven zoals hierboven beschreven, zonder gehakt of ei.
Rieneke1
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Zoals in mijn antwoord staat: ieder uur.
En wel vanaf zonsopkomst tot zonsondergang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze kunnen ook niet eens lezen!
ja ieder uur zal hij wel geen tijd voor hebben.
Hopeloos geval!
Rieneke1
9 jaar geleden
Vrees het ook Ed.
Maar het is zo leuk he, zelf een vogeltje groot brengen.
Het onbenul is helaas groot.
Z512099
9 jaar geleden
Het is verboden merels in gevangenschap te houden, ga met je vogel zo spoedig mogelijk naar een opvang, die hebben "verwilderingskooien", als je dat niet doet heeft hij later in de natuur geen enkele kans.
Als je graag vogels verzorgt en wilt redden kan je beter als vrijwilliger in zo'n dierenopvang gaan helpen.
Als het om een merel gaat die gewoon "in het wild" in je tuin woont hoef je die niet te voeren. Vogels kunnen prima aan hun eigen eten komen. Sterker nog, je hebt kans dat je een te eenzijdig voer gaat geven waardoor ze onvoldoende middelen binnenkrijgen.

Alleen in de winter als er sneeuw ligt en vogels niet meer bij voedsel kan komen zou je kunnen bijvoeren. Voeder hiervoor kun je bv. bij de vogelbescherming, tuincentra/boerenbond of dierenspeciaalzaken kopen.

Als het gaat om een jonge merel die uit het nest is gevallen kun je die prima in de tuin laten zitten, meestal weten de ouders de merel te vinden en voeren ze hem daar. Als je hem toch zelf moet verzorgen staan er veel tips op de site levendehave.nl