Welke planten kunnen nu in de bloembak?

Ik heb een bloembak van 1 meter breed onder mijn raam hangen. Nu is het alleen nogal kaal en ik wil er graag wat leuks in doen. Het liefst wil ik een plantje/kruid wat het hele jaar doorgroeit. of iets wat een half jaar blijft.

Al het advies voor kruiden/planten die de winter overleven in een bloembak zijn welkom!

De bloembak heeft trouwens de hele middag volop zonlicht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (3)

Als groenblijvers kun je b.v. klimop of Hebe gebruiken. Erg vrolijk en langblijvend zijn b.v. ook winterviooltjes. Kijk ook eens op onderstaande site, hierop staan volop ideetjes. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er een rozemarijn in doen. Die is tegen veel bestand, mits ie voldoende water krijgt. Is ook erg handig als je eens kip of lamsvlees wilt eten. Verder is het een beetje behelpen want eenjarige planten beginnen nu al achteruit te gaan. Winterviolen komen nu langzamerhand ook op de markt en die zijn ideaal.

Toegevoegd na 5 minuten:
Geef wel nieuwe aarde ( potgrond, eventueel een stuk kokosaarde, dat je in een soort plankjes kunt kopen, elk stuk geeft 15 liter aarde en dan hoef je niet met een zware zak te sjouwen) en bemest het ook regelmatig. Dat kan eventueel met meststaafjes maar zelf heb ik altijd wormenmest , dat koop ik in de plantensuper of kwekerij. Er zijn natuurlijk ook enorme bakken met korrels van koeienpoep te koop, maar gezien de afmeting van je bak zou ik daaraan niet beginnen... Een doos kunstmest kan uiteraard ook, de Aldi heeft die regelmatig in de aanbieding en in de herfst kunnen we daar weer op rekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk is bijv. links (of rechts natuurlijk) een kleinbladige Hebe (met witte bloemetjes, in het miidden een kardinaalshoedje (Euonymus fortunei "Harlequin")met lichtgroen blad dat fel wit gevlamd is en een Leucothoe
'Zeblid' een heestertje waarvan de blaadjes in de winter vuurrood kleuren.
http://tuin-aanleggen.be/?p=154

Ook altijd fris en bloeit lang zijn winterviolen waartussen je hedera laat hangen.
http://www.hedera.com/
Een groenblijvende plant die winterhard is en ook in een vorm is met geel- of wit gevlamde kleine blaadjes.

Ik heb ook wel eens een bak beplant met sierkool en heideplantjes. Zag er erg leuk uit, maar is echt iets voor de winter. In het voorjaar heb ik er weer petunia's met geraniums ingeplant.

Ook de gaultheria is zo'n toppertje! Hij heeft mooi groenblijvend blad en krijgt mooie zachtroze glanzende besjes of rode-. Met kerst zet ik altijd wat takjes ervan in een kerststukje op tafel. Hij wordt ook wel 'bergthee' genoemd.
http://www.gaultheria.nl/
amc