Hoe oud kan een coniferenhaag worden?

We hebben een haag van thuja (ik denk thuja plicata). Elk jaar wordt ie keurig gesnoeid en hij staat er inmiddels een jaar of 15. Hoe oud kan zo'n haag eigenlijk worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
5.9K

Het beste antwoord

Ongesnoeid zou een Thuja plicata in ons land ,zeker honderd jaar kunnen worden, veel oudere bomen van dit soort ken ik in Nederland niet, misschien zijn ze nog niet zo lang in Nederland.
Want 200 tot 300 jaar moet mogelijk zijn.
Als haag is het een ander verhaal, door het telkens snoeien wordt de groei afgeremd.
Maar alles is afhankelijk van de grondsoort en standplaats, maar 50 jaar zou moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze kunnen door hun zelfbeschermende eigenschappen ontzettend groot en oud worden.

In Noord Amerika staan Sequoia's met een zeer hoge leeftijd Ze zijn soms meer dan 3000 jaar oud.

Dit soort bomen wordt niet alleen oud, maar ook enorm groot. De grootste bomen hebben een stamomtrek van meer dan 20 meter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn ouders thuis staat een coniferenhaag die er al zeker 39 jaar staat. Zo'n haag kan dus erg oud worden.