waarom veel dode knoppen op mijn rododendrons?

Ik heb veel rododendrons maar ook al jaren last van dode knoppen welke eigenlijk nu in bloei zouden moeten staan. Is dit een ziekte of iets dergelijks en wat moet ik hiertegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke reactie

Het beste antwoord

in de Rhododendron komt een ziekte voor die heet Pycnostysanus, deze ziekte veroorzaakt bloemknop sterfte.
Knip nu de aangetaste knoppen weg, inc. een stukje steel/ stengel.
De Rhododendron is een echte bosplant en houdt van humusrijke, zure en vochtige grond.
veel tuinen zijn te netjes en zijn schoon en kaal geharkt.
Wil je hier wat aan doen, graaf rondom de planten de grond weg, tot tegen de wortelkluit aan, of haal de planten er geheel uit en graaf een kruiwagen grond er uit en vul dit gat met een kruiwagen vol goede potgrond.
Bij droog weer vochtig houden en zo af en toe mest geven ( geen kunstmest).
Door een gezondere plant zal de ziekte Pycnostysanus, uiteindelijk geheel verdwijnen en zullen de planten prima groeien en bloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, komt voor mij misschien ook van toepassing. Ikzelf heb 3 Rhodondendrons waarvan eentje ook onderin enkele blaadjes heeft met zwarte randjes al heeft ie flink gebloeid deze maand en is de bloeitijd ook voorbij. Ik ga je tip gebruiken....thnks. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het antwoord Ed. Ik heb zo'n 300 struiken, de oudste rond de 30 jaar. dus alle dooie knoppen eruit halen zie ik niet zitten vanwege de hoogte van de struik. ik gooi wel elk jaar een grote hoeveelheid turfmolm rond de stam. Maar de turf welke ik de laatste jaren koop is turf welke waarschijnlijk gemaakt is of gemaakt wordt van heide door deze af te maaien en niet de turf welke uit afgegraven hoogveen komt, deze is volgens mij veel zuurder. Ik verwacht ook dat men (zeker in nederland )
geen turf meer mag delven in de veengebieden in nederland. De laatste echte turf gewonnen uit hoogveen was afkomstig uit polen, waarschijnlijk omdat men in duitsland ook geen hoog of laagveen meer mocht afgraven. Om goede rododendrons te houden hier op de brabantse zandgronden moet de grond vochtig zijn en blijven, maar helaas ook hier zakt het grondwaterpeil, en om de grond vochtig te houden is leidingwater te duur. Ik heb wel een bronneringspomp maar er zit teveel ijzer in het grondwater om ze te beregenen, en ik weet ook niet of ijzerhoudend water slecht is voor de plant.
Als er een stof is om deze planten te bespuiten om de ziekte te verdelgen met weinig schade voor het milieu zie ik daar meer heil in. Maar helaas ik heb nog niets of niemand gevonden welke mij daar iets over kon vertellen, of raad geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eddijst om nog even terug te komen op de rhododendron, Waarom geen kunstmest? Dit is toch ook zuur.