Wat doe ik tegen dibolia occultans (syn. dibolia menthae) in m'n mint?

en zijn aangetaste blaadjes nog te gebruiken in de thee?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
4.4K

Het beste antwoord

Met dit kevertje heb ik geen enkele ervaring, wel heb ik ik het munthaantje in de munt zitten, ook een kevertje, vooral de larven hiervaan zuigen sap uit de jonge blaadjes zodat ze verschrompelen.
Maar het munthaantje is een bijzonder mooi kevertje en daar ben ik erg blij mee, hij komt niet zo veel voor.
De larven van de kevertjes ook die van de dibolia, hebben maar een beperkte cyclus, spoedig zullen ze stoppen met eten en gaan zich verpoppen, hierna zal de muntplant zich weer herstellen.
Indien je de aangetaste blaadjes in je thee gebruikt, dan zitten er ook de larfjes in je thee, niet dat dat kwaad kan, maar daar moet je wel even aan wennen, beter is denk ik, het aangetaste blad wegknippen, daar heb je toch niets meer aan,hierna zal de muntplant zich weer snel herstellen en kan je weer van je thee genieten.
Heb je nu een keer veel muntblad, droog het dan, als je het kan verkruimelen kan het in een glazen pot, of nog beter in een papieren zak.
Gedroogd muntblad blijft een jaar goed en verliest geen aroma/ vluchtige muntolie.

Foto: Munthaantjes op de muntplanten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze bladkevers (zie voor een afbeelding ervan http://coleoptera.ksib.pl/search.php?img=42554) zijn monofaag: ze zijn zo verstrengeld geraakt met het afweersysteem van de muntplanten, dat de speciale stoffen van die plant noodzakelijk zijn geworden voor hun leven. Ze komen niet voor in het Nederlandse soortenregister, daardoor is het niet te vinden of ze schadelijk zijn. Maar in het algemeen houden bladkevers niet van vocht, dus door het regelmatig water geven zijn ze te verdrijven. Hoge temperatuur en droge omstandigheden zijn de oorzaak van sterke ontwikkeling van de beestjes. Er zijn ook planten waar ze niet tegen kunnen, dus die zou je erbij kunnen zetten: Citroenkruid (Artemisia abrotanum), absinth alsem, dragon, kruidensalie.
Een Nederlandse vergelijkbare soort is de muntbladhaan Chrysolina coerulans, die leeft van hertsmunt. De schade aan de planten is meestal niet erg groot, omdat de diertjes zelden in enorme aantallen optreden.
Amadea
13 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt voor het meedenken, maar ik heb geen last van bladkevers.
sterker nog, ik heb nog geen bladkever gezien.
waar ik last van heb, zijn de larven van bladmineerders, die gangen graven door het blad.
vervolgens kruipen ze er uit, om zich elders te verpoppen.