Ik heb al diverse keren sagina (vetmuur) in mijn tuin geplant evenals de tuinman. En telkens sterft het af. Wie geeft advies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, ik heb ook zoveel problemen met vetmuur. En hij staat bij mij zelfs, zoals in de reactie aangegeven, op vochtige, rijke grond, in niet te veel schaduw. Het lukt me niet om m goed te laten groeien. Helaas, want ik vind vetmuur zo mooi!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij wil het ook niet met de vetmuur. Heb je al overwogen om een alternatief te zoeken? Wat voor een grond heb je? En hoe zit het met de ligging / het licht?

Het beste antwoord

Er wordt aangeraden hem op een in een vochthoudende grond te planten op een niet te zonnige plaats.

'Aurea' is een geel en bontbladerige varieteit dat echter meer zon verkiest.
's Winters wordt het groen blad roodachtig bruin.

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=980

Nog een ander advies:

Sagina wil vooral *rijke* grond, die ook zanderig is. Dus die bosgrond
van je is ok, maar er moet wat bij. Koop/vind compost en leg daarvan
een laag op alle open stukken tussen de plantjes. Dat houdt de grond
koel en verrijkt hem.
De saginatapijtjes die ik ken groeien trouwens het best op licht
beschaduwde plekken, tussen stapstenen waaronder de grond *ook* al
koel en vochtig blijft. Zij zijn geplant in een laag oude
beukenbladaarde, van een pad waar veel paarden rondkeutelen. Voedzame
kost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar hoor!
+