Kunnen bijen 'gek' gaan doen door rond draaiende cd's (tegen de vogels)

Toegevoegd na 1 week:
Het gaat om een moestuin, ik had dus gelezen dat cd's handig waren tegen de vogels die zaadjes willen pikken, maar vlakbij mijn tuin staan bijenkasten. Ik ben één keer geprikt en we hebben een paar keer bijen achter ons aan gehad toen we vlakbij de cd's stonden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je geen zweefvliegen?

Het beste antwoord

Bijen hebben facetogen waardoor ze de omgeving grofkorrelig zien, bovendien zien ze ultraviolet waardoor het moeilijk te zeggen is hoe een bij een CD ervaart. Misschien ziet hij de reflecties van de CD aan voor honingmerken en denkt hij dat het een grote bloem is.
Het is misschien beter om ze niet al te dicht bij een bijenkast te hangen.

Toegevoegd na 1 dag:
Bijen zijn in de buurt van hun kasten meer alert op wat ze als vijandig beschouwen. Het is me niet duidelijk of die kasten er al stonden voor die CD's er hingen.
Bijen kunnen ook vijandig reageren op parfums en aftershaves e.d. maar ook op lang haar. Of ze de CD's beschouwen als een bedreiging binnen hun territorium kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is echte een breinbreker. Bijen vliegen op goed geluk rond en vinden zo hun voedsel. Ze volgen dus eerst geen vaste pad waarbij ze zich orienteren op de zon. De draaiende cd zal dan ook geen visuele invloed hebben op de bij en zal hij het als gevaarllijk object gewoon ontwijken aangezien het zeer goede vliegers zijn. Weet de bij eenmaal de route naar zijn voedsel vliegt hij er zonder problemen naar toe of er zon is of niet. Dus een draaiende schijf zal vermoedelijk geen echte invloed hebben. Misschien dat er een imker onder ons is die er meer over kan vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom weer je vogels uit je tuin?