Hoe kom ik van mieren af?

Onder mijn oprit zit een of meerdere mierennesten. Iedere dag weer zie ik op telkens dezelfde plek tussen de tegels een hoopje zand omhoog geduwd worden. Dit hoopje spoel ik steeds weg met water maar dat bied geen oplossing tegen de mieren.
Gif strooien heb ik ook al gedaan, ook dit bleek geen oplossing. Na een week waren ze weer terug.
Mijn oprit begint inmiddels aardig te verzakken en diverse tegels liggen scheef tegen elkaar dus ik ben wanhopig op zoek naar een oplossing.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het gif dat ik had gestrooid was roze 'hagelslag'. Geen idee wat hiervan het werkzame bestand was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.4K

Antwoorden (14)

Zout op strooien ze worden gauw verdoofd en weg zijn je miertjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe lijm tussen de groeven van de tegels .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde gehad onder mijn terrastegels. Er liep een compleet gangenstelsel onder de tegels door, met op meerdere plaatsen over grote afstanden verspreid uitgangen (de zandhoopjes). Enige echt afdoende remedie (rigoureus en mieronvriendelijk): op diverse plaatsen tegels loshalen. Met een gasbrander (campinggaz-brander in mijn geval), één of meerdere uitgangen "bewerken". Je zult dan bij andere uitgangen mieren naar buiten zien komen. Net zolang doorgaan tot er geen migratie meer is. Tevens de gangenstelsels verstoren en opnieuw de tegels leggen. Vind je dit teveel werk: je kunt het proberen met wat Glorix tussen de voegen te schenken, maar echt 100 procent afdoende is dit op de lange termijn niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen mensen zijn die vinden dat het niet nodig is om mieren buitenshuis te bestrijden. Maar als je bestrating ondermijnd word door te grote mierennesten heb je wel een goede aanleiding. Wel zijn alle methoden erg onvriendelijk.
Gif strooien heb je al geprobeerd zeg je. Het is me alleen onbekend wat voor een gif. Een veelgebruikt middel uit het tuincentrum is mierenpoeder, dat is een soort mentholpoeder dat er voor zorgt dat de mieren zich niet meer goed kunnen oriënteren door middel van geur, daardoor kunnen zij hun nest niet meer terugvinden en zullen ze uiteindelijk sterven van honger. Dit middel werkt redelijk goed maar het is niet bruikbaar als het regenachtig is en je moet het meermalen herhalen. Wat ook werkt is kokend water over het nest heen gooien, dit dood de mieren onmiddellijk maar vaak niet allemaal waardoor het vaak maar ten dele werkt.
Een andere manier is een mengsel maken van stroop en bakkergist. Meng de gist met de stroop en doe het goedje op een schoteltje. De mieren zullen de stroop meenemen naar hun nest en opeten, de gist zal uitzetten in hun buikjes en daardoor zullen ze doodgaan. Hetzelfde effect bereik je met een mengsel van poedersuiker en droge gist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zegt al water geprobeerd te hebben, ik weet niet wat voor temperatuur het had maar kokend water wil ook nog wel eens helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt er niet vanaf :-(

Kokend water kan tijdelijk helpen, zo ook gif werkt tijdelijk en met een natuurlijk middel dan lachen ze je gewoon uit. Met andere woorden je kunt er niet vanaf komen en alles wat je doet werkt tijdelijk. Ze komen toch terug en vaak ook nog met vriendjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, wat dat betreft zijn het net van die criminele ettertjes
Mieren kan je weg krijgen door wat bakpoeder te strooien bij de plek waar ze zitten, met een dag zijn ze voor maanden weg. En veilig voor kinderen.

Toegevoegd na 8 minuten:
De mieren nemen het mee in het nest en eten ervan; ze zullen allen sterven door uitzetting; dit werkt wel degelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn jullie allemaal wreed tegen weerloze dieren !Mieren zijn ook 'n onderdeel van de schepping . Wat maakt het nou uit of je stenen 'n beetje schuin zitten . Ik heb het net even nagemeten . Ik heb 'n oprit van bijna 30 meter . Er is nog geen mier te bekennen . Ik zal 'n foto van m'n huis meesturen , anders denken jullie "hij heeft makkelijk praten" Waarom zo nodig nette tegeltjes . Wil je indruk maken op de buurt ? Diervriendelijke oplossingen:koperen centen ,koffiedik ,nootmuskaat,gemalen kruidnagels bij of in de openingen doen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen anders wel je hele terras slopen en laten verzakken en dat is niet wreed?
yann1, je zou wel anders piepen als hele colonnes mieren je keuken inpalmen! Van wat schuine tegels heb ik ook geen last, behalve als je er je nek over breekt. Zorgvuldig geplante bloempotten worden leeggehaald langs onder om nog maar te zwijgen over de kelder, die ook een geliefkoost plekje blijkt om te nesten.

Het enige dat bij mij een beetje helpt is koperdraad spannen of koperen munten leggen op hun pad.
Alle andere milieuvriendelijke middeltjes helpen niet. Ook mierenlokdozen zijn een lachertje.
Sorry milieu, maar ik spuit insectenspray!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb bij een bedrijf die ongedierte bestrijd mierenlokdoosjes gekocht. DIe werken echt! Daarvoor heb ik alle genoemde tips als wel eens uitgeprobeerd, maar niets hielp zo goed als deze doosjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er vanaf gekomen door een mierenlokdoosje neer te zetten op verschillende plaatsen. De mieren nemen het spul mee naar hun nest en daardoor roei je ze ook in het nest uit. Het heeft wel even tijd nodig. Ik had hele colonens in mijn huiskamer. Mijn kat vond het wel spannend. Alleen ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja haha, mijn katten ook : druk,druk,druk, steeds je poot op een andere mier zetten, je weet niet waar je beginnen moet !
Er is een poeder en dat heet Mierendood. Ik neem een heel kleine hoeveelheid limonadesiroop of een ander heel zoete substantie. Daar meng ik het mierendood doorheen en zet het op een plek waar veel mieren komen. Na verloop van tijd verdwijnen de mieren. Dit helpt ook heel goed tegen wespen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bleekwater in de naden gieten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hef de omhoog gekomen tegels op en bestrijd de mieren met een gasbrandertje of onkruidbrander. Graaf steeds iets verder tot je aan het nest met eieren bent zodat grootste deel van de kolonie walhalla is. Zeer doeltreffend en zijn onmiddellijk dood dus zo wreed is het nu ook weer niet. Als je vlees eet word het beestje ook geslacht voor op jouw bord te komen dus heilige personen blijf aub weg met jullie gekende kritiek op mijn antwoord dank u.
een jaar geleden