Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om iemand met een bosmaaier te laten werken?

Onze dochter wordt dit jaar 15 en het zou prettig zijn als ze in het vervolg zelf het onkruid en hoge gras langs de omheining van de "manege" kan kortwieken met de bosmaaier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.9K

Het beste antwoord

Officieel mag je pas vanaf je 16e, na het behalen van en certificaat met de bosmaaier werken. Maar ik denk dat als je dochter weet wat ze doet , het ook aan kan(fysiek) en de goede bescherming draagt dat het wel verantwoord is.

Voor het werken met de bosmaaier(met slagmes n draadkop) zijn in principe de volgende pbm's (persoonlijke beschermingsmiddelen) verplicht veiligheidsschoeisel, handschoenen, gelaatsbescherming, een veiligheidsbril en gehoor bescherming. In principe als ze zich hier aan houdt kan er weinig gebeuren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens hoef je wanneer je een plexiglas vizier gebruikt geen veiligheidsbril te gebruiken. Maar ik zou zelf voor een helm of hoofdstel met gehoorbescherming en gaas vizier gaan, dit werkt het makelijkst.
Het bosmaaien is voor je dohter makelijker vol te houden als ze een goedzittend draagstel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou de eerste keer effe samen doen maar 15 dan wordt het toch wel weer eens wat gaat ze redden hoor succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben nu 14 en ik maai vanaf me tiende. als ze het kan, zou ik niet twijfelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk niet dat je dit moet laten afhangen van de leeftijd van je dochter, maar van haar ontwikkeling. Er zit namelijk nog al verschil tussen het ene kind van 15 en een ander kind van 15...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er aan wat voor bosmaaier het is. Een bosmaaier kan gevaarlijker zijn dan een motorzaag. Een zware Stihl gaat echt met haar op de loop.
Een cursus maaien met de bosmaaier zou ook een goed idee zijn. Beschermende kleding, een helm EN een extra gezichtsscherm zijn onontbeerlijk. Handschoenen tegen rondvliegende stenen. Mijn dochter zou nog niet aan de beurt zijn om als 15 jarige met zo'n machine te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het in principe wel verantwoord ZOU kunnen zijn maar realiseer je dat jij als ouder wel verantwoordelijk bent als er onverhoopt iets mis gaat. Ik heb niet genoeg verstand van het apparaat om het heel zwart-wit te kunnen beoordelen maar het is bijv niet voor niets dat je eerder op een brommer mag dan in een auto. Dat is echt niet omdat men denkt dat die auto zoveel moeilijker te besturen is. het gaat erom op welke leeftijd je welke verantwoording aan kunt
13 jaar geleden
ik zou vooral kijken naar het feit of het een elektrische bosmaaier is of eentje op bezine. De elektrische zou ik zo zeggen laat ze maar doen als je er de eerste keer bij bent natuurlijk zodat ze de gewoonte aanleert van er mee om te gaan. Een benzine daar in tegen zou ik nog mee opletten want die dingen kunnen veel kracht hebben en als je de fysiek er niet voor hebt of de ervaring niet kunnen die dingen heel gevaarlijk zijn. Dus ik zou zeggen wacht nog even als het om een benzine gaat. Ikzelf als tuinarbeider schrik zelf soms nog van de kracht die een benzine voortbrengt en dan vooral wanneer er een mes opstaat en je een terugslag krijgt als je een steen of dergelijke raakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bosmaaier is een uitermate gevaarlijk gereedschap!!!!
Laat hier geen kinderen mee werken!!
Het mes zie je niet draaien, zodat je zeker in het begin, dingen zo maar raakt, omdat je het niet kan zien!!
En wat te denken met huisdieren zoals honden en katten, die zien ook dit mes niet draaien en kunnen er zo maar in lopen ( is gebeurd!!)
Een geraakte steen, kan als een kogel weg vliegen!!
En wil je het toch, neem er dan een zonder een mes, maar met een nylon draadje, dat is veel minder gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar huisdieren die blijven toch wel weg bij een bosmaaier? Door die herrie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een speelse hond heb, ziet hij het als een spelletje, zeker als hij al een motor ( grasmaaier) gewend is!!
officieel moet je 16 zijn, en een bosmaaier certificaat behaald hebben. Aangezien bosmaaiers levensgevaarlijk kunnen zijn. Stenen, of andere objecten kunnen rondgeslingerd worden. Je kunt een zogenaamde kick back krijgen (een terugslag), noem maar op. Maar als je de eerste paar keren erbij blijft, en het in de gaten houd komt het goed. Laat haar wel goed in het rond kijken tijdens het maaien.