Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn clematis "etoile violette" is nu al aan het uitlopen! Kan ik hem nu snoeien, of toch beter wachten tot maart?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wacht maar even af tot het niet meer vriest.
Je loopt het risico dat wanneer je hem nu snoeit dat hij op de wonden gaat invriezen en dat is zonde.
Dan raak je misschien door de vorst je mooie Clematis kwijt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je moet ten eerste het weer in de gaten houden. word er de komende maand geen vorst voorspeld dan is het veilig. het is niet vreemt dat hij uitloopt. komt door de plotselinge steiging van temperatuur midden in de winter. in maart heb je nog vorst dus gewoon naar de voorspellingeen luisteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over het algemeen word een clematis alleen gesnoeid om kale plekken aan de onderkant te voorkomen.

de snoeitijd is afhankelijk van de bloeitijd (zie link)
de manier van snoeien is afhankelijk van de leeftijd van de plant.

als jou climatis van het soort is dat bloeit op nieuw gevormde uitlopers zou je de toekomstige bloei eruit kunnen snoeien.

omdat de benaming 'etoile violette' meer zegt over de kleur dan het type hieronder een link, want zoals ik lees is de ene clematis de andere niet.


succes, en alvast een mooie bloemenpracht gewenst!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding