Buren bouwen en graven OOK in onze tuin, wat kunnen we doen?

Onze buren zijn de tuin aan het verbouwen, deze graven ze leeg en op deze manier wordt er ook bij ons gegraven, wat kunnen wij hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Het beste antwoord

Wanneer huis en erf gehuurd zijn brengt u de woningbouwvereniging hiervan op de hoogte en overlegt u met hen wat u het beste kunt doen. Op die manier hebben zij van meet af aan controle over de zaak.

Wanneer het een eigen huis en erf is:
a. Als er daadwerkelijk gegraven wordt in uw tuin kunt u hen laten weten dat zij daar mee moeten stoppen.
Eerst persoonlijk. Wordt daar niet op gereageerd door te stoppen uw tuin te verstoren met graafwerk, dan stuurt u uw opdracht op schrift cq per e-mail.
Wordt er dan nog steeds door gegraven en kunt u zich niet verenigen met de schade die aangericht wordt, dan maakt u foto's en video-opnamen van het gebeuren en neemt u contact op met politie en rechtsbijstand.

U kunt de schade alleen voorkomen wanneer u zo snel mogelijk met uw buren tot overeenstemming kunt komen. Dit betekent dat u moet proberen zo vriendelijk mogelijk te overleggen en toch uw standpunt duidelijk over brengen.

b. Wordt er niet daadwerkelijk gegraven, maar halen zij bv grote struiken weg die hun wortels bij u in het erf hebben, dan zou ik als ik u was de zaak met rust laten en hier met dit weer geen conflict over riskeren.

Wel kunt u hen naderhand verzoeken de grond aan te vullen nu er gaten in zijn gevallen. Merkt u dat dat gedoe gaat geven laat het dan maar gaan en wacht tot een van de afvalverzamelcentra weer een gratis compost ophaal dag heeft om uw borders weer aan te vullen.

KORTOM; laat het niet na uw bezwaar kenbaar te maken, en probeer een conflict te voorkomen. Is de schade groot, dan besteed u het conflict uit aan uw wooncorporatie, rechtsbijstand of politie.

Succes en vooral ook veel wijsheid gewenst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor deze reactie, hier kunnen we wat mee.

Andere antwoorden (2)

Je buren aanspreken en hun duidelijk maken dat ze niet in je tuin mogen komen en ook niet mogen graven.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat helpt dus niet.
ronron1212
10 jaar geleden
is het een eigenhuis of huurhuis in het laatste geval eerst de woningbouw of verhuurder bellen en anders direct de politie.
Poet
10 jaar geleden
Hoezo dat werkt dus niet? Wat zeggen ze dan?
Denk dat je gewoon even je gezicht moet laten zien en ze gewoon moet vragen wat het uiteindelijk doel is.
Laten we er eerst maar vanuit gaan dat ze als ze al een beetje in je tuin moeten doen dat ze dit ook zo goed mogelijk zullen herstellen toch ?

Of heb je al een soort verleden met je buren op een negatieve manier laat dat je niet teveel leiden anders kan dat de zaak alleen nog maar meer verstoren
Blijf vriendelijk, neutraal, en ga er vanuit dat commen sense het beste werkt
en dat de buren ook enigzins normale normen en waarde over het mijn en dijn hebben
Misschien levert het je wat herstel werk op maar laat dat je niet teveel ergeren en nodig eventueel de buren uit om dat stukje te verhelpen en daarna een leuke BBQ

Je zult denk ik nog jaren met ze moeten samenleven dus Mensch erger je niet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We willen liever niet omgaan met de buren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, eens heb je ze een keer nodig, dus houd ze te vriend, meer hoeft niet..... altijd ruzie of onenigheid met je buren betekent dus ook dat je daar nooit meer rustig en prettig woont.