Zorg voor een aantal dozen en veel vuilniszakken.
Alles wat je oppakt moet gelijk naar de goede plek, het is vreselijk frustrerend om 4 keer dezelfde trui in je handen te hebben ,omdat je hem steeds verplaatst ipv opruimt.
Dus alles gelijk in de oud papier doos, de "plastic kan ook weg" doos, de" moet naar de keuken" doos en lekker veel in de vuilniszakken.
Kleding gelijk terug in de kast of in de wasmand.
Zet lekker de ramen open en de muziek aan, zingend en swingend opruimen gaat veel sneller.
Ga niet alle papieren uitgebreid doornemen, maak 2 dozen, de 'weg'doos en de 'moet nog ff nakijken' doos de laatste kan je altijd even onder je bed schuiven als je geen zin meer hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Het zijn allemaal goede antwoorden! Alles wat je oppakt gelijk op de goede plek doet het em ;)

Andere antwoorden (12)

Wat mij altijd helpt, is eerst de grote lijn doen. Daardoor zie je meteen effect, wat ervoor zorgt dat je niet wanhopig stopt omdat er geen eind aan lijkt te komen.
Met de grote lijn bedoel ik: zorgen dat de grond leeg is zodat je goed kan lopen (door alles aan 1 kant van de kamer te leggen, of bijv. alles op je bed te gooien), dingen niet al helemaal netjes op hun plaats gaan leggen, maar bijvoorbeeld alle rondslingerende kleding op 1 hoop in een hoek van de kamer gooien, of losse dozen neerzetten waarin je telkens verwante spullen legt (in eentje kleren, in eentje papieren, in eentje dingen die uit je kamer weg moeten (alles dat naar de keuken of badkamer moet bijv.)).
Dan krijg je ook snel overzicht, en mocht je halverwege stoppen, ziet het er toch al een stuk beter uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een raam in je kamer zit zet er dan een kruiwagen onder en schep alles erin.
Omkiepen op een open stuk terrein en alles wat je een jaar of langer niet gebruikt hebt weggooien. De rest stuk voor stuk weer opbergen op je kamer.
Meteen doen, want morgen heb je er misschien geen zin meer in en wordt mama boos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst je vuile kleren opruimen. Daarna je schone kleren in de kast doen. Daarna boeken in de kast doen. Spulletjes op de kast opruimen of netjes maken.
Daarna wat er over is opruimen en als laatst afstoffen, stofzuigen, dweilen.

Zo doe ik dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klus, ga ervoor. Toch gaat het snel:

- pak een vuilniszak en gooi alle afval eerst weg
- ruim je kleding op.
- he, he, dat scheelt....
- ruim je schoenen, tassen op
- ruim je cd's, boeken etc. op
- wat heb je nog over: dingen die je uit moet zoeken... leg ze op een stapel. Neem een pauze en leg jezelf de discipline op om dit na je pauze te gaan doen
- beloon jezelf door in je opgeruimde kamer een mooie bos bloemen te zetten of een nieuwe cd te kopen of iets wat je leuk vindt op je kamer
- nodig je moeder uit en laat haar zien waartoe jij in staat bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je werkelijk door de bomen het bos niet meer ziet,
begin dan gewoon bij het raam en werk naar de tegenoverliggende muur.
zo krijg je centimeter voor centimeter vanzelf meer ruimte zonder te bedenken waarmee je moet beginnen.

en wat een ander al zei, inderdaad eerst even alle afval weg. wat in de vuilniszak kan, dat eerst weg doen. daarna alles wat afgewassen moet worden weg/naar de keuken, en dan vanaf 't raam (dus idd zelfs eerst vensterbank als je die hebt).

na een paar tellen ben je ineens met wat anders bezig. geeft niet. als je daarna maar weer op die manier verder gaat.
dan kom je op een punt dat de vloer leeg kan. alles wat los ligt kan dan op tafel/bank/bed. dan hoef je daarna niet telkens te bukken.

onverstoorbaar blijven doorgaan is verder nog het enige middel dat goed werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak eerst je bed op, dan heb je een nette en overzichtelijke plek om de boel te sorteren. Dan ga je schone kleren netjes opvouwen en in de kast leggen; vuile naar de wasmand. Schoenen opruimen. Dan alle toiletartikelen in een toilettas doen. Alle kettingen, armbanden, oorbellen weer naar hun oorspronkelijke plaats. Boeken en kranten netjes opstapelen. Is dat klaar? Stofzuigen maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken dit
als ik kleren moet wegdoen is het pijnlijk .
goeie kleren waar je aan gehecht bent.
eigenlijk is er veel wat nog bruikbaar is dat weg moet zodat het overzichtelijk wordt
maar ja ........gewoon zonder nadenken in de container werpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van elke item weet ik waar die hoort. Dus ik begin eerst met een grove schifting. Ik pak dan 5 wasmanden voor elke richting 1. Dus vul ik door de dingen weg te rapen. Dan kan je per schifting een subcategorie maken en doe je hetzelfde per wasmand.
Uiteindelijk kan elk voorwerp op zijn plek komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eerst een plekje vrij te maken.
Wat je niet meer nodig hebt of bewaren wilt: direct weggooien.
Vuile kleding apart leggen voor de was
Schone kleding ophangen of wegleggen in de kledingkast.
Daarna spullen sorteren: boeken, cd's, snoep etc.
Vervolgens alles opruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de ramen open om de ruimte lekker te luchten.
Frisse lucht is belangrijk voor een fris huis. Laat het raam lekker openstaan terwijl je aan het opruimen bent. Zorg er bovendien voor dat je je huis altijd ventileert.

Pak een vuilniszak en ga op zoek naar spullen die duidelijk afval zijn. Papiertjes, keukendoekjes, verpakkingen, blaadjes met aantekeningen en ga zo maar door. Afval hoort niet in je huis rond te slingeren!
Bepaal waar ieder ding thuis hoort en zet het terug
Alles in je huis heeft als het goed is een eigen plekje. Je kleding hoort in de kast, je vuile kleding in de wasmand. Boeken op de boekenplank, pennen in de pennenbak, afstandsbedieningen in de tafellade en ga zo maar door. Zet alles op zijn plaats, dan is je huis een stuk opgeruimder!

Voor een echt opgeruimd gevoel moet je keuzes maken over wat je op je salontafel, je kasten en je vloer zet. Hou het eenvoudig en zorg voor veel ruimte. Veel spullen in huis kost extra tijd. Bovendien ziet het er rommelig uit. Zorg vooral dat de vloer leeg is!

Ga lekker zwabberen om van het stof af te komen. Werk van boven naar beneden en pak zo veel mogelijk mee. Plankjes, de bovenkant van deuren en deurposten, je televisie (alleen speciale schoonmaakmiddelen op je LCD of plasma sherm!) en ga zo maar door.

Dit is de reden dat je van boven naar beneden moet werken: het stof van de plankjes valt op de grond. Pak je stofzuiger en ga lekker tekeer. Let vooral op zogenaamde Stof Hotspots, plekken waar stof zich sneller ontwikkelt. Als je tijd en zin hebt kun je nog even een dweil over de vloer halen voor een extra fris gevoel (en een lekker luchtje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou beginnen met je bureau daar begin ik altijd mee kan je gelijk kijken of je nog iets nodig hebt of moet wegooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als echt de hele kamer een bende is, kun je daar erg moedeloos van raken. Waar begin je, en hoe pak je zo'n grote klus aan?
De oplossing: deel je klus op in kleinere stukjes. Oftewel: deel je kamer op in zones. Een slaapzone, een werkhoek, een tv-deel en een eetgedeelte.
Soms overlappen zones elkaar, maar da's niet erg.
Dan ga je kijken wat voor jou belangrijk is. Sommige mensen kunnen makkelijk werken in de zooi, maar slapen slecht in een rommelige slaapkamer. Anderen slapen prima tussen de zooi, maar ergeren zich rot aan een slordige tafel.
Maakt het je niet uit, dan maak je briefjes en trek je er willekeurig eentje.
In die zone begin je. Alles wat er niet hoort, breng je naar de zone waar het thuishoort. Gewoon neerleggen, die zone opruimen komt later.
Dan, zoals anderen ook al zeiden, het afval. Een goede gewoonte is om afval meteen WEG te gooien, en dan niet in een prullenbakje, maar echt in de container. Maak er een gewoonte van om dagelijks je afval weg te brengen uit je kamer.
Je geeft ieder voorwerp in de zone een 'huis', een eigen plek waar het moet liggen. Dat kost soms best moeite, en je realiseert je ineens hoe VEEL zooi je hebt.
Als alles op zijn plaats ligt, dan maak je schoon wat schoon moet, sopje over de tafel, schone lakens op je bed, enzovoort.
Als een zone klaar is ga je even naar buiten, gewoon een blokje om. Als je dan je kamer weer binnenkomt, dat is ZO lekker, dan wil je de rest ook aanpakken!