Is dit een kerstbal of iets anders?

hij is vrij zwaar van glas geen idee lijkt op een kerstbal maar geen idee wel erg oud.
BVD Voor het meedenken!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
3.1K

Het beste antwoord

Het is een heksenbal van verzilverd glas met een koperen ophangoog. Heksenballen leidden tot het ontstaan van kerst(boom)ballen, en daarom is het niet gek dat ze daar zoveel op lijken. De verschillen tussen heksenballen en kerstballen zijn de omvang en het gewicht. Een heksenbal is zwaar, een kerstbal is kleiner en lichter.

Om heksen buiten de deur te houden, hadden vroeger veel mensen een heksenbal aan de schouw. In veel historische boerderijen zit die er nog. Mensen geloofden dat heksen via de schoorsteen naar binnen kwamen. Zo’n heksenbal zou ze afschrikken.

Blinkende voorwerpen bezitten vanouds in het volksgeloof een onheil afwerende kracht. De traditie dat voorwerpen als kristallen of glazen spiegels heksen kunnen afweren is al oud. Heksen zijn bang voor hun eigen spiegelbeeld en dat geldt zeker wanneer dat beeld nog extra verwrongen wordt door een bolronde bal van zilverglas.

Het spiegeleffect werd veroorzaakt door kwik dat in de glazen bal werd gegoten.

In de negentiende eeuw nam het bijgeloof geleidelijk aan af, en de heksenballen werden steeds vaker gebruikt als versiering. Zo leidde dat tot de glimmende ballen in onze kerstboom.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor het meedenken!!