Hoe herstel ik een verkeerd behandelde hardwax houten vloer?

Ik heb recentelijk mijn houten vloer (solid floor) behandeld met een onderhoudsolie van woca. Ik kwam er na daarna echter achter dat we geen geoliede vloer, maar een hardwas geoliede vloer hebben. Ik was op het verkeerde been gezet door de onderhoudsolie die ik daarvoor altijd gebruikte van floorservice. Ik was in de veronderstelling dat dit voor geoliede vloeren was en het merk woca dus ook te gebruiken is.
Dit bleek echt verkeerd uit te pakken en er onstond een soort glim-laklaag over de vloer. Ik heb daarop na een paar dagen, na overleg met woca-personeel, de vloer gereinigd met een boenmachine (groene pad + intensief reiniger). De vloer leek redelijk goed schoon te worden, hoewel hier en daar nog wel glimplekken zaten, die lastig weg te krijgen waren. De volgende dag heb ik 's avonds de helft van de vloer wederom in de onderhoudsolie gezet, maar nu weer van floorservice (destijds ook gebruikt door de winkel waar we de vloer hebben gekocht). Nu, vandaag, zo'n 15 uur later ziet de vloer er vlekkerig uit en zijn de ronddraaiende bewegingen van het inwrijven nog te zien. Ik vragen mij ten zeerste af of het nog wegtrekt. Heeft er iemand advies om de vloer te herstellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
8.9K

Antwoorden (3)

Je zult de olie te lijf moeten gaan met een verdunningsmiddel voor oliën, dan denk ik aan petroleum, wasbenzine, thinner of iets dergelijks.

Het beste is echter de vloer laten logen zodat alle verontreiniging er uit is (wel heel kostbaar).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha theodbn, dank voor je reactie. Ik durf het niet echt aan om met dergelijke middelen op de vloer te gaan. Ik zal het logen eens onderzoeken.
Simpel op te lossen.
Vloer nog een keer in de onderhoudsolie zetten en na ca 12 uur uitpoetsen met poetsmachine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Bonniebiker, dank voor je reactie. Ik hoop dat het idd simpel is op te lossen :). Kan je je antwoord iets nader toelichten? Waarom nog een keer in de onderhoudsolie? Ik heb zelf het idee dat er wellicht al te veel op zit. Waarom na 12 uur pas uitpoetsen? dan is de olie toch al uitgehard? Je poetst toch juist in met de machine (wat ik overigens nu niet gedaan heb)? Waarom verdwijnen daardoor de vlekken en kringen?? Super bedankt voor je antwoorden!
Helemaal schuren die vloer en opnieuw in de hardwas zetten, dit is een hele klus, maar de enige manier om je vloer weer als nieuw te krijgen.