Wat is het nut van een woonlastenverzekering?

Adviseurs hebben de afgelopen jaren woonlastenverzekeringen met overtuiging aan de man gebracht. Maar hoe nuttig zijn deze polissen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.3K

Het beste antwoord

Het nut van die verzekeringen is dat ze je woonlasten overnemen bij arbeidsongeschiktheid of werkeloosheid.

Echter, je moet heeeeeel goed naar de voorwaarden kijken want de dekking is vaak belabberd.
Soms nemen ze slechts de woonlasten voor maar 1 jaar over. En men moet echt tot en met het hoofd verlamd raken willen ze alle woonlasten overnemen. Bij gedeeltelijk arbeidsongeschiktheid keren ze ook maar een klein deel uit.

Laat je dus goed voorlichten, luister niet naar die gladde praatjes van die adviseur want hij strijkt alleen maar een dikke provisie op met zulke polissen.
Kijk heeeeel goed naar de voorwaarden, wanneer keren ze uit.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je door b.v. werkeloosheid niet meer in staat bent om je hypotheek af te lossen hoef je met zo'n verzekering je huis niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar vroeg of laat zal je toch moeten betalen. Is het niet aan die hypotheekverstrekker, dan is het wel aan die woonlastenverzekering. Ik mag toch aannemen dat als ik voorzie dat ik binnenkort zonder werk kom te zitten en snel zo'n verzekering afsluit, dat ik hem niet na 2 jaar kan opzeggen, terwijl ik hun alleen maar geld heb gekost. Zo makkelijk zal het toch wel niet wezen?
Het nut van verzekeringen is meestal een afweging tussen het risico en het gevolg en de kosten die je ervoor maakt.
je kan je tegen veel verzekeren. Ziektenkosten en WA verzekeringen zijn verplicht, net als auto verzekering ed.
Maar al het andere is je eigen keus, verzeker je je voor je begrafenis, of spaar je zelf, reiskostenverzekering, of erop gokken dat alles goed gaat enz.
Met woonkosten is het natuurlijk fijn dat als je door omstandigheden je woonlasten niet meer kan betalen je daarvoor geld van je verzekering krijgt. Maar ja, kom je nooit in die omstandigheden heb je voor niets jaren premie betaald.
Het blijft een gok.

Mijn man heeft jaren lang pensioen premie betaald, toen hij overleed waren wij 5 jaar getrouwd, ik had recht op een pensioen over die 5 jaar, alle jaren daarvoor waren voor het pensioenfonds, niemand had daar meer echt op.
Dan denk je wel, waarom al die jaren betaald.
Maar ja wordt je 95 dan heb je er wel lang 'plezier' van.
Verzekeringen afsluiten is dus ook een beetje gokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verzekering is natuurlijk alleen nuttig als je er gebruik van maakt. Maar dat weet je helaas nooit van te voren.

Het nut van een woonlastenverzekering is duidelijk. Het beschermt je bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid tegen het niet meer op kunnen brengen van je woonlasten.

Maar is dit wel altijd zo? Nee, helaas niet. Het is zelfs zo dat dit bijna nooit het geval is. Er zitten vaak heel veel uitzonderingsregels in de polissen van woonlastenverzekeringen. En daar zijn veel mensen tijdens de crisis achter gekomen. Voorbeelden van gevallen waarbij niet altijd wordt uitgekeerd:
- Het geaccepteerd hebben van een vertrekpremie, ook al is dat maar €1.
- Het maar gedeeltelijk werkloos zijn.
- Het hebben van een tijdelijk contract i.p.v. een vast contract.

Van de mensen die in 2009 aanspraak hebben willen maken op hun woonlastenverzekering, is een schokkende 83% van de claims afgewezen (volgens onderzoek VEH).

Het is dus heeeeel goed de kleine lettertjes bekijken in zo'n polis en dan afwegen of het het geld waard is.

Er is niet zo lang geleden eens aandacht besteed aan dit onderwerpen door het programma Kassa. Heb de link even bijgevoegd, mocht je het interessant vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit het nut in gezien van een verzekering die eigenlijk alleen uitkeert als je voor meer dan 75% arbeidsongeschikt bent geraakt. Vaak geldt het dan ook alleen nog voor de hypotheek die je al hebt op het huis waar je met grote kans niet meer zult kunnen wonen vanwege je lichamelijke beperking.
Ik zeg onzin..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk goed naar de voorwaarden , vaak gaat het om de zgn bloemetjes verzekering..je denkt dat de lasten ten alle tijden gedekt worden maar als je goed de voorwaarden leest kom je er al snel achter dat de verzekering enkel uitbetaald als je zo invalide bent als je enkel nog een pink kunt bewegen ...anders is er altijd nog werk voor je te vinden zodat je zelf de woonlasten op kunt brengen!!!!!