Moet ik mijn nieuwe leisteen vloer impregneren?

We hebben een nieuwe vloer gelegd in huis en nu twijfelen we of we deze moeten impregneren. We hebben al wel gelezen dat we de vloer met groene zeep kunnen reinigen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
4.5K

Antwoorden (2)

Als je de vloer al eens met zeep heb gereinigd, dan kun je de vloer niet meer impregneren. Dan hoef je er dus al niet meer over na te denken. Na het impregneren kun je de vloer wel met zeep reinigen. Impregneren kan na 4 weken, nadat de vloer gelegd is.
De impregneerlaag hoeft maar 1 keer aangebracht te worden, de transparante laag beschermd de vloer voor 95%, door te reinigen met bijvoorbeeld groene zeep, wordt die laatste 5% behaald. De kleur verdiepende impregneerlaag haalt 100% bescherming.
Natuursteenvloeren zijn over het algemeen beter bestand tegen vlekken dan andere vloeren, maar kunnen niet tegen zuren, zoals wijn, of sinaasappelsap.
Daarom is impregneren wel verstandig. Breng de impregneerlaag aan met een doek, gedrenkt in de impregneer en breng dit stukje voor stukje aan, het is belangrijk dat dit dun wordt aangebracht.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou inderdaad de vloer wel impregneren,en wel met 50% gekookte lijnolie en 50% Terpentijn ( dus beslist geen terpentine ) onder toevoeging van 2% siccatief ( droger )
Opbrengen met een katoenen doek,goed inwrijven waarna 15 minuten intrekken;
hierna weer helemaal droog en uitwrijven!
Na 1 uur alles weer herhalen!
Eventueel een volgende keer pas weer na 1 jaar herhalen!
Tussen tijds alles schoonhouden met een (groene)bruine vloeibare zeep.
Echte groene zeep is in Nederland niet meer verkrijgbaar,dus op naar Belgie
In elke supermarkt te koop.
Groene zeep wordt oa van soda en lijnolie gemaakt en is dus naast het schoonhouden ook uitstekend geschikt als onderhoudsmiddel met een kleine toevoeging van lijnolie!
Drenk de gebruikte poetsdoeken onder in een emmer water,om spontane zelf ontbranding te voorkomen.
Doe ze hierna nog nat in een plastic zak en dump ze in de vuilnisbak!
Voor prachtig resultaat ook na jaren, Succes!