Hoe meet je de maat op bij het maken van gordijnen?

Hoe moet je de maat opmeten bij het kopen van stoffen om gordijnen te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
3.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het inmeten hangt af van welk soort gordijn je wilt maken, met een enkele of dubbele plooi, een gordijn met ringen of een gordijnen met een wave plooi. voor meer tips kijkt u op https://blinddesign.nl/inmeten-gordijnen/

Antwoorden (5)

dat ligt aan de plooien die je maakt. Ik neem voor een enkele plooi de helft extra, en dan minimaal 10 centimeter onderzoom, zodat je na het wassen geen te korte gordijnen hebt, dan kun je de zoom nog uitleggen.
Voor een dubbele plooi moet je 2 x de lengte nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag voor zich spreken dat het te maken heeft met hoe veel je de gordijnen wil laten plooien, en met het type stof. Wat dat betreft hebben bovenstaande mensen al voldoende informatie gegeven.

Wat echter ook belangrijk is is de lengte van de roede/rail tot aan de grond!
Zo'n gordijn moet namelijk natuurlijk nog wel eens gewassen worden (al is dat als het goed is niet vaak). Maar stoffen kunnen daardoor nogal eens krimpen.

Zoom de onderkant van de gordijnen daarom altijd goed om, met een flinke marge, zodat je die zoom later kunt corrigeren als de gordijnen gekrompen blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze pagina vind u informatie over het opmeten van traditioneel geplooide gordijnen en vitrage's en een uitleg
over hoe u een hoeveelheid stof kunt berekenen.
Deze site heb ikzelf meerdere malen gebruikt voor het kopen van gordijnstof. Suc6

http://www.dicorations.nl/DaviWB/Pagina14.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij alle antwoorden nog dit: als je een patroon in het gordijn hebt (bloemen of een ruit) dan is de hoeveelheid stof ook afhankelijk van de grote van het patroon. Dat kan bij een volle wand soms meer dan een meter schelen. Als je niet gewend bent om gordijnen zelf te naaien of te meten, kan je beter even hulp vragen aan iemand die meer met dit bijltje heeft gehakt. Je kunt je er namelijk aardig in vergissen.

Stel je hebt een kamer van 375 breed. Voor een royaal gordijn heb je dan een breedte van 8 meter nodig. Men zegt twee maal de kamerbreedte, maar je moet ook rekening houden met 4 maal de zijkant-zoom.
Normaal is een gordijnstof 140 cm breed. Je hebt dus 6 banen nodig (6 x 140=8.40 meter). Of 5 banen (aan iedere zijde twee-en-een-halve baan. 5 x 140 is 7 meter, wat eigenlijk te krap is in de breedte.)
Goed, 6 banen dus. Kamerhoogte is 255 (normaal) Bij die hoogte komt dan een bovenomslag van 7 cm en een zoom van 10 cm die dubbel moet=20cm
Totale stof dus 282x6=16.92 meter stof. Dat is dan effen stof zonder patroon.

Je ziet het is niet simpel als je het niet gewend bent.
Ivana
12 jaar geleden
Teken de ramen, zet de afmetingen erbij. Ga met deze informatie naar de desbetreffende speciaalzaak. Zij kunnen je precies zeggen hoeveel stof er nodig is voor de gordijnen die je wenst.