Wie in de buurt van Kampen kan mijn kwikbarometer repareren?

Het kwik en de vloeistof zijn tijdens vervoer door elkaar gelopen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
2K

Antwoorden (2)

Ten eerste zou je kunnen proberen door licht op het glas te tikken de vloeistoffen weer van elkaar te scheiden (het soortelijk gewicht is verschillen).

Ik heb de volgende gevonden: http://www.intergids.net/websites/44270/juwelier-tausch/ Juwelier Tausch dus:

Juwelier Tausch
Oudestraat 81
8261CH Kampen
Tel: 038-3312468

OPENINGSTIJDEN
Maandag
Gesloten
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
http://www.tausch.nl/nl-nl/contactus.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per definitie geloof ik niet dat een juwelier gespecialiceerd is in kwikbarometers.
Bij een kwikbarometer zit je toch al snel op een kwikkolom van 75 cm.(niet om ff mee te nemen)
Kwik en andere vloeistof vermengen niet. Sg. = 13,6 dus je voorzichtig tikverhaaltje klopt ook niet.
Niet dat ik je wil afzeiken maar ben wel kritisch v.w.b. technische vragen. Hier is mijn leest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je even de eerste link bekijken, daar STAAT namelijk dat ze barometers repareren. Denk jij werkelijk dat ik zomaar het adres van een juwelier geef?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder had ik dat tikken van deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/antieke-kwikbarometer-repareren.336022
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms moet je je ongelijk toegeven. Dus bij deze sorry v.w.b. de link van de juwelier en een plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel tegenxinnig, je kunt je vast wel voorstellen dat ik boos word als iemand met zo'n reactie komt zonder de linken te lezen want wat meestal het gevolg is dat iedereen klakkeloos jouw reactie gelooft en mij gaat minnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan er geen voorstelling van maken ;-) Mvg.. en gelukkig, gezond maar vooral een gezellig GV nieuwjaar.
Als het een echte kwikthermometer is ben ik bang dat je nergens meer terecht kunt, het ver- en bewerken van kwik voor thermometers is namelijk ten strengste verboden, het is niet alleen schadelijk voor het milieu maar ook voor de gezondheid.

Toegevoegd na 1 dag:
kwikthermometer moet kwikbarometer zijn.

Dank aan TegenXinnig

Toegevoegd na 1 dag:
Besluit kwik en kwikhoudende producten milieubeheer

Artikel 2.3

1.Het is verboden om een kwikhoudend product voor handels- of productiedoeleinden voorhanden te hebben of toe te passen; dit verbod geldt met ingang van 1 januari 2003.

2.Het verbod geldt niet indien degene die het kwikhoudend product voorhanden heeft, kan aantonen dat het product vóór 1 januari 2003 voor het eerst voor gebruik ter beschikking is gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
***LEZEN*** het gaat om een barometer theodbn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ minnaar: laf om te minnen als ik een reactie geef. Zeg dan zelf waarom het minwaardig is. C+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien omdat ik het gewoon eens was met jouw reactie, daar hoef ik niets meer aan toe te voegen toch? Verder is dit antwoord zo fout en nu krijgt de antwoordgever met een totaal verkeerd antwoord opeens allemaal plussen zodat het lijkt alsof mijn antwoord fout is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@TegenXinnig Je hebt gelijk zal het antwoord bewerken bedankt. @Pelle Dus al jou antwoorden zijn perfect? Een min geven omdat jou antwoord het beste is? Blijkbaar is daar niet iedereen mee eens, kwik is al tientallen jaren geleden verboden om dat te gebruiken in thermo- en barometers en niet alleen voor particulier maar ook voor industrieel gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het staat in je link, als de barometer al in gebruik was voor 2003 is er niets aan de hand. Lees ook deze bron: http://www.rosebarometers.nl/serv03.htm Kwikbarometers, mogen die nog wel verkocht worden? Er bestond lange tijd nogal wat onduidelijkheid hierover. In 1998 kwam een wet van kracht die kwikhoudende producten verbood. Door protest van oa onze firma kregen kwikbarometers een voorlopige uitzonderingspositie. De wet zou in 2004 herzien worden, omdat men een eenvormig Europees beleid wil voeren. In september 2005 kregen wij eindelijk het verlossende antwoord van het ministerie van VROM; kwikbarometers mogen gefabriceerd worden en verkocht totdat er een Europese wet komt die anders beslist. U kunt dus met een gerust hart een kwikbarometer kopen. Reparatie en verkoop van antieke of gebruikte barometers zal altijd toegestaan blijven. Een kwikbarometer is een duurzaam, geen energieverbruikend product dat verder altijd reparabel en volledig recyclebaar is. Allemaal argumenten om het een milieuvriendelijk product te noemen, dat het zeker niet verdient om in de ban gedaan te worden. Een kwikbarometer is bovendien een eerlijk product; u ziet immers in één oogopslag dat het product kwik bevat. Dit geldt zeker niet voor andere kwikhoudende producten, die een uitzondering kregen, zoals: kwikverdampingslampen, lcd-schermen, brood(!!) en aardgas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog meer over dit bedrijf: U kunt voor uw reparaties terecht bij uw dichtstbijzijnde juwelier, opticien of klokkenmaker. De kans dat uw barometer via via toch bij ons terecht komt is vrij groot. Voor antieke exemplaren raden wij u echter zeker aan om u rechtsreeks tot ons te wenden. Er bestaat namelijk een groot verschil tussen simpel repareren en restaureren. Het eerste is zo voordelig mogelijk weer functioneel maken. Het tweede is een antiek exemplaar weer in zijn oude luister herstellen, zonder dat het zijn oude uitstraling verliest. Restaureren is conserveren, zodat een kostbaar instrument weer generaties lang mee gaat. Vaak zijn er verschillende mogelijkheden en rechtstreeks overleg is dan wel zo handig. Wij werken nauw samen met andere specialisten zoals: een top meubelmaker met specifieke kennis van barometers, een tingieter, papierrestaurateur, emaileur, vergulder e.d. Door rechtsreeks contact krijgt u niet alleen vakkundig advies, maar betaald u ook niet onnodig veel omdat alles in één hand blijft. Wij taxeren uw barometer ook graag, meestal zal dit gratis gebeuren
http://www.rosebarometers.nl/serv02.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met deze reactie maak je je eigen antwoord meteen waardeloos. In je reactie staat duidelijk dat de juwelier in Kampen niet repareert maar doorstuurt naar een andere reparateur die wel de ontheffing heeft die wel met kwik mag werken. vs vroeg om een reparateur in de buurt van Kampen geen bedrijf die hem doorstuurt naar derde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er staat dat de barometer vrijwel zeker daar komt maar je mag de barometer zelf niet versturen. Je kunt de barometer dus prima naar de juwelier brengen. Enne: jouw toevoeging maakte jouw antwoord helemaal waardeloos met je 2003 toevoeging!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat die juwelier een gouden doos heeft. T.w. het doosje van Vidi. Laten we alsjeblieft ophouden met deze voorstelling en verkwikkend het nieuwe jaar in gaan. M.v.g. TX
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je is verder kijkt in het besluit dan weet je al voldoende. De site die jij aanhaalt is uit 2005, het besluit is aan de hand van de Europese verordening nr. 1102/2008 in 2008 gewijzigd, toch een iets latere datum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt niet gewoon voldoende aan je eigen tekst blijkbaar: "Het verbod geldt niet indien degene die het kwikhoudend product voorhanden heeft, kan aantonen dat het product vóór 1 januari 2003 voor het eerst voor gebruik ter beschikking is gesteld."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet er dan ook nog de arbowet bij gehaald worden? Deze verbiedt het werken met dergelijke stoffen als er niet aan een groot aantal voorwaarde wordt voldaan, voorwaarde waaraan een gewone juwelier nimmer aan kan voldoen. Laten we beginnen met adembescherming, een luchtdichte ruimte met een afzuigsysteem met een luchtreiniger en een vloeistofdichte vloer, een investering die voor geen enkele juwelier op te brengen is als ze er niet dagelijks van gebruik kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller wil zijn barometer gerepareerd hebben maar wil daar geen eind voor hoeven rijden. Mijn juwelier voldoet daar aan, waar die juwelier dan eventueel de barometer naar toe stuurt zal hem een zorg zijn als hij de prijs maar ok vindt.