Heb voor de kerst van mijn lief en lavalamp gekregen. Mijn vraag is wat is dat nou wat er in zit ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
2.6K
jc54
14 jaar geleden
Kan niks meer van waarde toevoegen aan de gegeven antwoorden, maar wel lief van je lief.

Het beste antwoord

Meestal een klomp gestolde was of ander vettig materiaal, dat smelt als je de lamp aanzet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gejat, maar daardoor niet minder waar. De lavalampen van nu bestaan nu uit heel andere inhoud. Deze inhoud is een polaire mengsel van polyethyleenglycol met water en een apolair mengsel van paraffine en gechloreerde paraffine. Deze twee verschillende soorten mengsels mengen zich niet met elkaar. Als de lavalamp nog koud is, dan is de bodem nog bedekt met het paraffine mengsel. Dit mengsel is nog vast en heeft een veel grotere dichtheid dan het water/polyethyleenglycol - mengsel dat om de mengsel heen zit.
Als je de gloeilamp aanzet straalt die warmte uit. En als je de gloeilamp dan onder het glazenvat plaatst wordt het water vanzelf verwarmd, met het gevolg dat de paraffine gaat smelten. Het smelten verloopt zeer langzaam omdat paraffine een slechte warmtegeleider is. Daarom heeft men een metalen spiraal onder op de bodem gelegd. Deze metalen spiraal zorgt ervoor dat de warmte van de gloeilamp beter wordt overgedragen aan de paraffine. Bij de eerste keer dat je de lavalamp laat verwarmen duurt ongeveer 6 uur totdat de paraffine volledig is gesmolten. Bij de 4e keer dat je de lavalamp laat verwarmen duurt het nog maar 2 tot 3 uur totdat de paraffine volledig is gesmolten. Als de paraffine volledig is gesmolten neemt het volume ervan met 3% toe. De dichtheid van de paraffine verandert langzaam van groter dan de dichtheid van water naar kleiner dan die dichtheid. Hierdoor gaat de paraffine als het ware drijven. Een deel van de warme paraffine maakt zich los van het andere deel van de paraffine die op de bodem van het glazenvat drijven, en stijgt vervolgens langzaam op. Verder verhoogt de toevoeging van polyethyleenglycol aan water de viscositeit of anders gezegd de stroperigheid van het polaire mengsel. Boven in de lamp is het omringende water niet zo warm. Dus de het deel van de paraffine die omhoog is gestegen koelt af. Hierdoor neemt de dichtheid van het deel van de paraffine weer toe en zinkt vervolgens weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Quote uit een werkstuk van scholieren.com

Deze inhoud is een polaire mengsel van polyethyleenglycol met water en een apolair mengsel van paraffine en gechloreerde paraffine. Deze twee verschillende soorten mengsels mengen zich niet met elkaar. Als de lavalamp nog koud is, dan is de bodem nog bedekt met het paraffine mengsel. Dit mengsel is nog vast en heeft een veel grotere dichtheid dan het water/polyethyleenglycol - mengsel dat om de mengsel heen zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik wil aan de feestvreugde bijdragen met wat aanschouwelijk onderwijs.
Dus.....FILMPJE:
14 jaar geleden
De bellen rijzen en dalen omdat de brandende lamp de inhoud verwarmt. Het geheim zit 'm in het materiaal waarvan de bellen zijn gemakkt. Dat was vroeger olie, maar nu is het meestal bewerkte paraffine (kaarsvet). Als de lamp uit is, ligt dat koud onderin. Warm je de inhoud op door de lamp aan te doen, dan gaan de paraffinemoleculen sterker bewegen. De dichtheid (het aantal moleculen per druppel) neemt daardoor af en wordt kleiner dan de dichtheid van de vloeistof waar het in drijft. Daardoor stijgt de paraffine in min of meer ronde bellen op. Bovenin, relatief ver weg van de lamp, koelt het weer af. De dichtheid neemt toe en de bel zakt omlaag. Daar warmt hij weer op, et cetera. De vloeistof bestaat tegenwoordig vaak uit in water opgelost polyethyleenglycol, kortweg PEG.
Bronnen: