Kan ik b.v mijn kraan van mijn inloopdouche op de zijmuur plaatsen dus niet bij de douchekop?

Wij willen de kraan op de zijmuur plaatsen van onze inloopdouche, zodat de persoon die een ander onder douche moet helpen makkelijk de kraan kan dicht draaien zonder dat hij/zij nat wordt , is die mogelijk er en heeft iemand daar een idee over hoe dat aan te pakken

een jaar geleden
in: Interieur
1.2K
Truus1952
een jaar geleden
Dank voor je bericht

Antwoorden (3)

Een douchekop met flexibele leiding (slang) hoeft niet boven de kraan gemonteerd te worden.
een jaar geleden
Truus1952
een jaar geleden
Dank voor je antwoordt, maar wij willen liever niet de slang over de muur, is er ook een systeem wat we in kunnen bouwen
LeonardN
een jaar geleden
Ja. Zoek op inbouw douche.
Dit is echter wel een hoop extra werk en zal veel sloop en opbouw/inbouw werk betekenen.
Maar met die methode kan je ergens een draaikraan hebben, en op een totaal andere plek een douche kop, zonder dat duidelijk is waar de leidingen lopen.
tinus1969
een jaar geleden
Hou wel rekening met forse kosten bij deze verbouwing.
Ja, dat kan. Als je opbouw-waterleidingen hebt dan is het door een loodgieter (of handige doe-het-zelver) vrij eenvoudig te veranderen. Maar de meeste woningen hebben tegenwoordig de waterleidingen netjes weggewerkt achter de tegels. Dan is het veel meer werk als je in de nieuwe situatie ook de leidingen achter de tegels wil wegwerken. Er moeten dan wandtegels worden verwijderd, sleuven in de wanden (hoekje om) worden gefreesd, leidingen verleggen en dan alles opnieuw dicht tegelen en voegen. Wil je geen kleurverschil zien tussen het opengebroken stuk en de rest van de betegelde wanden, dan zul je de hele wanden van onder tot boven opnieuw moeten laten betegelen.

Gaat het om een tijdelijke situatie, dan kun je overwegen de verplaatsing uit te voeren in opbouw-waterleidingen. Dat is niet mooi, niet handig schoon te maken en als je het later weer verwijdert blijven er boorgaatjes in de tegels en/of voegen zitten waar de leidingen op de wand zijn bevestigd en waar de kraan heeft gezeten. Je hebt er een aparte opbouw-kraan voor nodig (met aansluitingen aan de onderkant ipv achterkant) en die zijn er volgens mij alleen in ouderwetse mengkraan uitvoering, niet in thermostaatkraan of eengreeps mengkraan.

Ik weet niet wat voor kraan je nu hebt (je hebt het over dichtdraaien), maar misschien is het al een oplossing om een eengreeps mengkraan te monteren op de huidige plek. Dan hoef je alleen de hendel naar beneden te drukken om de douche uit te zetten. Dat kan ook vanaf afstand door er met een stok, vloerwisser of iets anders op te 'slaan'.

Je kunt ook nog kijken naar het type douchekop en hoe die is bevestigd. Bij mij komt er altijd eerst heel lang koud water uit de douche, dus ik draai de kop opzij en zet dan de douche aan. Als je makkelijk de douchekop opzij kunt draaien, kun je daarna gewoon de huidige kraan dichtdraaien zonder nat te worden.

Overigens vraag ik me af: degene die onder de douche gaat... die kan ofwel zelf douchen (wassen, inzepen, haren wassen etc) en dan kan diegene toch ook zelf de kraan dichtdraaien? Of diegene heeft hulp nodig tijdens het douchen en dan word je als helper naar mijn idee sowieso ook nat.
een jaar geleden
Truus1952
een jaar geleden
De kraan aan de zijkant kregen van een thuishulpverleenster. We zouden daar de hulpverleners een groot plezier mee doen zodat ze niet nat worden bij het openen en dichtdoen van de kraan . Dank voor je antwoordt
Ja, dat is mogelijk. Je kunt de kraan op de zijmuur plaatsen, maar je moet er wel rekening mee houden dat de kraan op de juiste hoogte geplaatst moet worden. Zorg er ook voor dat de kraan voldoende ruimte heeft om te draaien.
9 maanden geleden