Hoe krijg ik mijn tafel van hoogglans weer krasvrij?

Mijn dochter heeft laatst met iets metaals de salontafel bekrast er zit nu een diepe kras op de tafel de tafel

Toegevoegd na 32 minuten:
De tafel is niet van hout maar van hard plastic

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
10.7K

Het beste antwoord

Ik hoorde dat autowas nog wel eens kan helpen. Op het forum bij "bronnen" heeft iemand goede ervaringen. De genoemde "commandant M5" is een autowas.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of dit? http://www.ts24.nl/product_info.php/info/11279/TS24-Plastic-Kras-Reparatie-Kit/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ik er van uit ga dat het bovenblad van hout is, ontvetten, schuren en opnieuw schilderen / rollen.
Schuur het bovenblad met fijn waterproof schuurpapier (korrel 240 of fijner) en schilder het bovenblad. Als je een geschikte roller gebruikt zal dit een mooier resultaat geven, alhoewel je dan altijd een licht sinaasappelhuid (van de roller) zal blijven zien. (spuiten is een alternatief, maar vraagt oefening)
Is de tafel niet te oud, dan zal je dit met een acrylaatverf (watergedragen) moeten doen, omdat het blad hiermee oorspronkelijk ook is afgewerkt.
Is het blad van kunststof / formica, dan eerst een kunststofprimer / -grondverf gebruiken vóórdat je het blad verft.
Is schilderen te lastig, dan kan je proberen de krassen met een siliconenspray te behandelen, alhoewel dit niet duurzaam is en om de XX tijd herhaald zal moeten worden.
(siliconenspray wordt o.a. ook gebruikt om geslepen glasranden een glimmend uiterlijk te geven)

Toegevoegd na 4 minuten:
Krassen vóór het afschilderen eventueel één á twee keer plamuren met een lakplamuur. Geplamuurde plekken tussendoor wel weer glad schuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glas is onwaarschijnlijk gezien de dikte.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid: kunststof. Dan behandelen zoals boven beschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je gaat toch niet een kunststofblad behandelen alsof het hout is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Traveller vandaar ook dit:
" Is het blad van kunststof / formica, dan eerst een kunststofprimer / -grondverf gebruiken vóórdat je het blad verft ".
zoals friezin schrijft, commandant wil een kras nog wel eens wegkrijgen. maar als het een diepe kras is zoals je beschrijft zul je een polijstmiddel met vuller moeten gebruiken. ik vrees echter dat je die kras er nooit helemaal uitkrijgt.