Om een hoger vochtigheidspercentage in huis te halen, moet je waterdamp aan de lucht toevoegen.

Tips;
Hang waterbakjes aan de verwarming,
Zet de afzuigkap tijdens het koken af,
Laat de deur v.d. badkamer na het douchen op een kiertje staan,
Laat de temperatuur niet boven de 20-21 graden stijgen,
Ventileer je huis voldoende,
Stof regelmatig en het liefst met een vochtige doek
Zet planten neer die water verdampen.

Als deze tips niet helpen, dan is het meest doeltreffends om een luchtbevochtiger te plaatsen. Er zijn drie verschillende systemen.
Stoom;
Hierbij wordt water verhit waarbij het water als een geleider optreedt tussen 2 elektroden. Zo wordt het water omgezet in stoom die langs een kleine opening het toestel verlaat. Is heel effectief kost alleen veel energie omdat het water opgewarmd moet worden.
Ultrasoon;
Een geruisloze ventilator verspreidt een microfijne nevel
die onstaat door hoge, frequente onhoorbare trillingen onder water.Doordat de energie aan de kamerlucht onttrokken wordt, kost het bijna geen stroom omdat het water koud wordt verneveld.
Verdamping;
Een ventilator blaast droge kamerlucht door een vochtige
filter waardoor het water verdampt. Hierbij worden ook stof en geuren onttrokken aan de lucht die langs de filter passeert. Dat systeem kost weinig stroom, maar geeft ook
minder vocht af.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

-Ramen richthouden.
-Bakjes water aan de radiatoren hangen.
-Aquarium met tropische vissen nemen.
-Natte doeken op de radiator leggen.
-Luchtbevochtiger kopen, bijv. een DELONGHI UH 700 (±65 euro).

Toegevoegd na 34 seconden:
richt=dicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Bakjes water helpen nauwelijks. Mijn luchtbevochtiger verdampt in de winter 5 liter per dag, dat zie ik nog niet zo snel uit een radiotorbakje komen tenzijn je er 20 ophangt. - is niet van mij, maar wilde dit toch even kwijt.
Als toevoeging op mmm: veel planten neerzetten in je huiskamer! Liefst met een groot bladoppervlakte, en soorten die ervan houden om in vochtige aarde te staan. Als je de planten goed water geeft, komt er ook meer vocht in de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met alle aanbevelingen hierboven eens,
afgezien van het feit dat ik het niet zou aanbevelen om de ramen dicht te houden. Het verhoogt wellicht de luchtvochtigheid, maar frisse lucht is ook belangrijk.

Dus alles van hierboven, behalve de ramen dicht.
14 jaar geleden
Buiten naar binnen halen.
Dat betekent : ventileren, veel planten in huis, en niet te veel stoken. Eventueel kun je nog van die ouderwetse bakjes water aan de radiator hangen, maar eigenlijk moet dat niet nodig zijn. Dat is meer voor als je de kachel standaard veel te hoog hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
In de winter is de luchtvochtigheid buiten ook veel te laag, dat werkt dus niet.
Ik haal de vochtigheid in huis met een grote plant: de papyrus. Die staat in een pot aarde en die pot staat weer in een bak water, dus gegarandeerd vochtig. Niet laten uitdrogen en je vochtigheid blijft op peil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ouderwetse bakjes met water zijn bronnen van ziektekiemen, zelfs van legionella.
De enige goede methode is het kopen van een luchtbevochtiger, en planten. Je moet natuurlijk wel luchten, anders krijg je last van schimmels in huis. Lucgtvochtigheid op peil houden is best moeilijk in huis.
Bedenk wel, dat als buiten de luchtvochtigheid 70 % is, dat als je diezelfde vochtige lucht ibn huis zou hebben, dat de relative vochtigheid dan misschien 30 % zou zijn

Toegevoegd na 5 minuten:
De rode lijn geeft aan, hoeveel water de lucht kan opnemen bij een gegeven temperatuur. De relatieve vochtigheid is de werkelijke hoeveelheid water als percentage van de mogelijke hoeveel water bij die temperatuur. Daar zit meteen het probleem: als je de ramen openzet komt koudere lucht binnen die meteen na opwarmen zo droog als een anti alcoholist wordt. De enige remedie is, gegeven dat je frisse lucht nodig hebt voor zuurstof, om direct water toe te voeren, zonder bacteriën de kans te geven een luxe hotel te vestigen

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb twee Sharp FS-63 in huis en altijd aan. Ik kom nooit boven de 40% relatieve vochtigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel planten is een goed idee maar a.u.b. GËËN radiatorbakjes.
Het zijn de meest vreselijke bronnen van schimmels en bacteriën die je je maar voor kunt stellen.
Het astma fonds raad ze dan ook af.
Planten in de kamer is prima en het allerbelangrijkste is blijven ventileren dus ramen open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.kamerfonteinen.nl/home/kamerfonteinen/

altijd blijven ventileren .
als je alles potdicht houd zal het relatieve vochtgehalte omhoog gaan maar schimmels toe nemen.
radiator bakjes is geen goed idee omdat het broedplaatsen zijn voor bacterie en al hang je de hele radiator vol ,de luchtvochtigheid zal niet stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een Boneco luchtwasser en die brengt ongeveer 5-7 liter water per dag je huiskamer in. Ik meet de luchtvochtigheid en die moet tussen 40-60% liggen. Zelfs met die 7 liter per dag haal ik dat met moeite.

De bacterien worden gedood met een zilverstick, die je in het water hangt. Eventueel kun je nog een geurtje aan het water toevoegen. Het apparaat is superstil, gebruikt geen dure sets chemicalien om de kalk te filteren (de meeste bevochtigers doen dat wel, let daar op bij aanschaf want dat kan aardig oplopen).

Groot voordeel van dit apparaat is dat de lucht wordt gewassen, door deze uit de ruimte te zuigen en via en water weer uit te blazen. Naast bevochtigen krijg je dus ook merkbaar schonere lucht. Apparaat kost rond de 300 maar dan ben je wel klaar, zilverstick (a 25) moet je eens in de twee jaar vervangen. Beetje zoeken en je vindt m vast goedkoper.

Koop er een weerstationnetje bij die de luchtvochtigheid meet. Je meubels, huisdieren en jijzelf zullen er blij mee zijn.
14 jaar geleden
Ik zet de vaatwasmachine helemaal open als het wasprogramma net is afgelopen. De stoom vliegt je om de oren. Werkt prima en kost niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spuit met een plantenspuit de overgordijnen nat als deze voluit hangen