Moet een bureau naar het raam toegekeerd of juist er vanaf?

Mijn kamer is nog bezig met verbouwen en er komt een nieuwe bureau in.. Dus is het handig om mijn bureau naar het raam toegekeerd te hebben of richting de muur? ( mijn
Muren zin heel lichtgroen en hebben zegmaar groene randjes) en het is natuurlijk om te studeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
22.6K

Antwoorden (9)

Ik raad je aan het bureau naar het raam toe te richten, om vervelende schaduwen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar het raam toe is het handigste omdat het licht dan op je bureau valt en je dan geen last hebt van je eigen schaduw. Maar voor computerwerk is het weer vervelend want dan heb je erg veel 'tegenlicht' Wat beter is, is om je bureau haaks op het raam te zetten en dan op zo'n manier dat je zelf geen schaduw creëert, dus ben je links, dan je raam rechts, ben je rechts, dan je raam links.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor computerwerk is het in ieder geval niet verstandig om met je rug naar het raam te zitten, omdat je dan last van schittering kunt hebben op je beeldscherm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die gebruik je alleen als het donker is en dan maakt het natuurlijk niet uit hoe je bureau staat.
Richting de raam. Als je hem andersom plaatst heb je schaduw op je boeken/schriften van jezelf - dit is slecht voor je concentratie heb ik altijd geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er ook nog van af of je en hoe je het licht van dat raam uit je kamer kan weren.

En of je op je bureau ook je PC gebruikt.
Het beste is om het PC scherm zo in te richten dat je aan de rechter of linker kant het raam hebt (naar buiten kijken af en toe is prima en ook het af en toe focussen op dingen die verder weg liggen is goed). Op deze manier kijk je niet recht tegen het licht in.

Je PC scherm omdraaien (met je rug naar buiten toe) is niet handig omdat het zonlicht er dan recht inschijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben daar jaren geleden mee bezig geweest...
Het komt erop neer dat het meest ideale is om het bureau zijlings naar het raam te keren.

Zit je VOOR het raam dat zal je als het ware tegen het licht in te kijken (donkerder beeld); Zit je met je rug ernaar toe dan spiegelt he beeldscherm.

Maarja, dat waren TOEN nog ouderwetse beeldbuizen. Stond trouwens vermeld in de Arbo-richtlijnen (advies).

Natuurlijk is alles van veel zaken afhankelijk. LCD's spiegelen een stuk minder en als je gordijnen etc. heb of geen directe lichtinval (raam op het noorden), zal de situatie WEER anders zijn....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig hebben laptops 'glossy' schermen. Zien er gelikt uit, maar lijken weer meer te weerspiegelen.
ronaldP
12 jaar geleden
Klopt, heeft als voordeel dat de kleuren beter weergegeven worden Heb je ook met foto's.. glanzen: diepere kleuren maar gevoelig voor vlekken (en reflectie) en andersom voor mat.
Ik kan niet anders dan dat mijn bureau bij het raam staat.
Waarom?

Alleen gebruik ik een aparte tafel i.v.m studie..
Zou ook een optie kunnen zijn.

Voordelen:

1. Frisse lucht.
2. Licht (geen/heel weinig schaduw.)
3. Ik kan zien wanneer iemand thuis komt of als er iemand voor de deur staat.
4.Je kan zien wat er om je heen gebeurt. (Alleen is dat niet nodig in dit geval.) Denk ik
5.Gluurders kunnen je niet zien of bespieken. (Kan altijd.)

Nadelen:

1.Donkerder (Meer schaduw minder licht.)
2.Wat sneller afgeleid. (soms)
3.Wat minder frisse lucht.
4.Je kan niet zien wat er om je heen gebeurt. (Of niet goed zien.) (Dat zal niet nodig zijn als het voor de studie is.)
5. Mogelijke Gluurders. (Zou wel loslopen maar kan.)

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een tip:
Als je je bureau zo plaatst dat het licht van de zijkant komt, zorg dan dat het niet van de kant van je schrijfhand is. Dus ben je rechtshandig dan moet het licht van links komen en andersom, dit telt ook voor een lampje op je bureau. Anders zit je in de schaduw van je hand te schrijven, dat is niet praktisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dit zou ook mijn antwoord geweest zijn. Plus dus.
Het is het handigst om je bureau naar het raam toe te zetten voor zonlicht dat zorgt voor concentratie maar met je rug naar de deur zitten is ook slecht daar moet je aan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is om je bureau aan de zij kant an het raam te zetten en dan de open ruimte van je bureau aan de raam kant
dus stel je zet hem tegen de rechter muur van je raam dan je pc scherm aan de linker kant van je bureau
zo heb je bij het computeren geen last van het licht en met e werk los van de pc heb je profeit van het binnen komende licht
kan natuurlijk ook gwn tegen het raam en dan luxeflex aanschaffen.