" Hangmatten komen van de Indianen uit Zuid- en Midden-Amerika. Andere bronnen beweren dat de hangmat zijn oorsprong in Brazilië vindt. Christoffel Columbus nam de hangmat als eerste mee naar Europa."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verre voorouder van de mens die het vlechten van stugge materialen heeft uitgevonden, had een slimme zus die bedacht dat je met zo'n ding ook kon zorgen dat je niet meer op de koude, natte, van slangen vergeven oerwoudbodem hoefde te liggen.

Hoe die zus heette is verloren gegan in de nevelen van de tijd, maar het zal vast iets in de trant van 'Grmp' geweest zijn.

Mijn mitochondriaal RNA weet het vast nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ‘hangend bed’ was reeds den ouden Grieken bekend. Alcibiades heeft het gebruikt, maar de Indianen hebben het zelfstandig uitgevonden. Hoe Nederlandsch het woord er ook uitziet, zoo is het toch niet - zooals sommige Fransche schrijvers meenen - van Germaanschen, maar van Indiaanschen oorsprong. Het is niet een mat, die hangt, maar een verbastering van het Indiaansche woord amak, dat in Europa reeds sedert het midden van de 16de eeuw bekend is; o.m. spreekt Ralegh, Discov. of Guiana, 1596 reeds van de ‘cotton Hamaca, which we call brasill beds’, R. Harcourt, Voy. Guiana, 1613 van ‘Hamaccas, which are Indian beds’, David Pietersz. de Vries, die in 1634 Guiana bezocht, vertelt in zijn reisverhaal - zie blz. 197 van de uitgave van Dr. Colenbrander - van een indiaan, die door een tijger ‘uyt zijn Amack’ gehaald wordt en Herlin, Beschr. v.d. Volkplantinge Zuriname, Leeuwarden 1718, blz. 127 spreekt van de bedden van katoen der Karaibanen, die deze Amakken noemen. (Zie uitvoerige bronnenopgave in ‘A new English Dictionary on historical principles,’ edited by James A.H. Murray, Oxford 1901). De Engelsche Fransche, Italiaansche en Spaansche benamingen, resp. hammock, hamac, amaca, en hamaca, zijn dichter bij het oorspronkelijke gebleven dan de Nederlandsche. Volgens sommige schrijvers zou amak de Karaïbische naam zijn van den boom, welks bast gebruikt werd om de hangmatten te vervaardigen. De Goeje - Toemoekhoemak expeditie, blz. 206 - noemt het woord Arowaksch. Zooveel is zeker, dat in Suriname de Arowakken hunne hangmatten maken van de bladvezels van de Mauritia flexuosa of van Bromelia Pinguim, terwijl de Karaïben daarvoor katoen gebruiken. (Zie BENEDENL. INDIANEN, blz. 106). Ook de Boschnegers weven katoenen hangmatten. Voor den Indiaan is de hangmat stoel, rustbank en bed; vandaar dat hij steeds in zijn hangmat ligt, wanneer hij niets te doen heeft. In de Guiana's gebruikt men de hangmat zeer algemeen, vooral bij verblijf in de bosschen. Ze is dan van zeildoek of van katoen en in den regel van Europeesch maaksel. Men ligt het best dwars of volgens de diagonaal in de hangmat. Nieuwelingen, die er overlangs in liggen, rollen er soms uit. Een bultzak in de hangmat wordt niet gebruikt, wel veelal een muskieten-net, dat in het bosch beschermt tegen insecten en bloedzuigende vleermuizen. De Indianen, die geen net gebruiken, onderhouden 's nachts een vuurtje onder de hangmat, als bescherming tegen insecten en tegen de koude.