Hoe weet ik of ik iets warms wel of niet op een houten tafel kan zetten?

Zonder onderzetter dan he. Bij sommige tafels krijg je dan direct een afdruk in het hout die er niet meer uitgaat. Maar waar ligt dat dan aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.3K

Het beste antwoord

Ik ken het probleem en uit ervaringen heb ik de volgende regel gedestilleerd:
- Ongelakt hout: altijd een onderzetter
- Gelakt hout ouder dan 15 jaar: altijd een onderzetter. Om een of andere reden kan die lak vaak niet zo goed tegen warmte. Dan komen er hele lelijke witte plekken in de lak die je er niet meer uitkrijgt.
- Nieuwer gelakt hout: kan meestal wel zonder plekken, maar begin met een kop thee en niet meteen met een pan kokend water.

Op omaweetraad.com staan allerlei tips om lelijke plekken weg te krijgen. Bij mijn eettafel werkte het niet echt goed, maar misschien helpt het bij jou wel.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn stelregel: gebruik altijd een onderzetter. Het hout wordt er nooit beter van, als je iets warms, dat ook nog vochtig kan zijn, rechtstreeks er op zet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzetters maken het nog gezelliger ook ;-)