Wordt eem woonkamer op het Noorden met grote ramen over de hele breedte tot aan de grond niet te donker?

Ik ben me aan het orienteren en zag een project Frankhuis in Zwolle. Het is een appartementen gebouw met appartementen bij de ene hoek op het Noorden en een kleiner raam op het Westen. met een inpandig balkon waar ook de ramen geheel tot aan de grond komen. Ik vermoed dat die vanafprijs worden. De andere kant heeft diezelfde ramen op het zuiden met ook een balkon op de westkant. Worden ook hoogstwaarschijnlijk ook duurder dan de Noordkant. De andere kant van appartementen is op het Oosten en nog een paar waar het balkon zuid ligt, maar worden te duur.

Ik kan me niet voor de geest halen hoe het licht zal zijn met zulke grote ramen op het Noorden waar de woonkamer komt (zie de tekening op internet) en dat kleinere Raam op het Westen waar de eettafel moet komen.
Wordt het een kille woonkamer of komt er door dat raam uit het Westen en inpandig balkon voldoende zonlicht binnen? Word de keuken niet veel te donker met die getekende muur? En welke verdieping is dan het meest geschikt? Het valt me op dat niemand ook maar weet heeft over lichtinval en kom het dus niet aan de weet.
Zou blij zijn als er iemand is die er verstand van heeft

vr gr Gonna

6 jaar geleden
in: Interieur
14.2K

Het beste antwoord

Voordelen :
-happy plantenliefhebber; kamer op het noorden is geweldig
-iedere schilder zweert bij noorderlicht
-bij een hittegolf blijft je woonkamer i.i.g veel koeler

Nadelen
-je kunt de zon niet binnenhalen of buitensluiten: er is geen zon
-zelfs geen zon op het balkon
-ook geen zon die je kamer goedkoop opwarmt

Verstand er van? wel ervaring.

Het wordt niet te donker met zulke grote ramen, eerder een koude kamer: koud licht. Met het interieur kun je wel iets doen, niet op de natuurlijke tour met houten plafond(balken) maar kiezen voor lichte kleuren. Zo ook de vloer, voor sommigen moet het een houten vloer zijn, kies ook hier voor licht en geen donker eiken bankstel of wat je vaak ziet een zwarte leren bank met stalen poten. '

Anders denken met aankleden van je huis, is allemaal waar, maar ondanks dit alles: je kunt de zon niet binnen halen of buiten sluiten als er geen zon is!

-----Vraag je vooral af: (hoe lang) kan ik leven zonder zon in huis? -----

Denk er goed over na, indien mogelijk ga eens kijken bij een soortgelijk appartement. Dat kan bv via een makelaar met bezichtigingen, laat je voorlichten door de makelaar.
Ik wens je wijsheid toe, is een moeilijke beslissing.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In principe hoeft zo'n kamer niet donker te zijn. Hangt natuurlijk ook sterk af van de inrichting. Als je de muren en het plafond (gebroken) wit houdt en de meubels en gordijnen zijn niet te donker, dan kun je een heel mooi lichte kamer maken.
Voordeel in zo'n appartement heb je vooral in de zomer, omdat je dan aan de redelijk koele kant van het gebouw zit. Wat je misschien mist is een balkon in het zonnetje.