Hoe heet zo'n stoeltje?

Het is een hoekstoeltje.
Maar heeft dat een speciale naam?
En hoe heet het materiaal van de zitting?
Volgens mij is het geen riet of rotan of raffia, maar iets anders. Biezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
7.6K

Het beste antwoord

DEze stond op marktplaza. De adverteerder noemt het hoekstoel met biezen mat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de 3 verticale klosjes na,identiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo noemen wij hem ook.
Voor jaren geleden ,verkocht je ze bij het leven,
Maar nu als je er een tien euro op zet dan moet je geluk hebben dat ze hem meenemen.+1

Andere antwoorden (6)

een Dagobert stoeltje. De zitting is van biezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verdraaid! je hebt gelijk! Het si een driehoekstoeltje. Met biezen zitting! Vette pus, voor mij vette min
Wij hadden er vroeger ook een en het heette bij ons alleen het hoekstoeltje.
De zitting is van biezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij wordt toch echt overal een oud-Hollandse hoekstoel met rieten zitting genoemd. Een andere naam kan ik er niet voor vinden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Het matten van stoelen is het in gelijke dikte en strak aandraaien van biezen tot een gelijkmatig koord waarmee de stoel van een strak vlechtwerk voorzien wordt. De meest gebruikte biezen (riet) zijn de zoetwater- of de zoutwaterbies. Beide soorten groeien voornamelijk in de rivierdelta, waarvan die in Nederland inmiddels tot beschermd natuurgebied behoren. De Nederlandse bies is daarom schaarser en kostbaarder. Zoutwaterbiezen zijn geler van kleur en vanwege deze kleur vaak beter geschikt voor antieke stoelen.
Amadea
13 jaar geleden
Bij ons heet het een breistoeltje. Oudere vrouwen zaten er in te breien en stootten daarbij hun ellebogen niet.
Het is dus een aangepaste stoel. Dat hij later vaak in een hoek geplaatst werd, doet daar niets aan af.
Ivana
13 jaar geleden
heb eens wat rondgesurft en de meeste mensen hebben het over een 'driehoekstoeltje' echter heb geen oorsprong kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zelf ook een, Maar dan de gewone damesstoel met 2 zijkanten. Dit is het breistoeltje uit 1900. Ik heb een foto van mijn moeder met dat stoeltje. Zij is daar 'n klein meisje (geboren in 1909) Ik moet hem zelf helaas ook verkopen omdat ik veel kleiner ben gaan wonen en er geen plaats meer voor heb. De zitting is gemaakt van biezen. Hij is in perfekte staat.
Plaatje bij antwoord