Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik voorkomen dat mijn -nog te kopen- huis wordt gezien als 2e woning?

Ik woon samen en we hebben samen 1 kind. We hebben een geregisteerd partnerschap. Het huis waarin we wonen is volledig eigendom van mijn vriendin. Nu wil ik een huis kopen. Ik wil echter voorkomen dat het als 2e woning wordt gezien (vanwege overdrachtsbelasting etc.) door de belastingdienst. We zijn nu namelijk automatisch fiscaal partner door het geregistreerd partnerschap wat we hebben (dat lees ik overal). Moet ik nu ons geregistreerd partnerschap laten ontbinden om te voorkomen dat we als fiscaal partner worden gezien alvorens ik het huis koop? Of zijn er andere manieren om dit te regelen (en te voorkomen dat mijn -nog te kopen- huis als 2e woning wordt gezien)?

10 maanden geleden
tinus1969
10 maanden geleden
Het huis dat je gaat kopen IS je tweede woning. Behalve als jij er daadwerkelijk gaat wonen. En dan kun je ook dat geregistreerd partnerschap wel ontbinden.
Edorellum
10 maanden geleden
Is dit niet wat te simpel gesteld? Of zie ik hier een cynische reactie wbt 2e huis...? Niet zeker. Afijn, mijn motief is niet vanuit financieel oogpunt dat ik een huis wil kopen, laten we het daarop houden. Stel dat de reactie niet cynisch bedoeld is:
Dus als ik mij laat inschrijven op dat (nieuwe) adres dan wordt het door de belastingdienst niet meer als 2e woning gezien? Het gaat mij dus om de overdrachtsbelasting (10%), vermogensbelasting (36%) en hypotheekrente aftrek voor 2e woningen. Ik wil dus, los van mijn partner, een huis kunnen kopen waar ik volledig eigenaar van ben en ook enige koper (dus niet als 2e huis. Dat klopt ook want ik ben 0% eigenaar van haar woning, de woning waarin ik nu woon). Punt is: Moet ik perse eerst het geregistreerd partnerschap ontbinden alvorens de woning te kopen of kan ik dat nu al doen (en later het partnerschap laten ontbinden).
erotisi
10 maanden geleden
Als je een tweede huis koopt met de bedoeling om daar op korte termijn ,binnen 3 jaar, te gaan wonen kan die woning ook nog in box 1 vallen. Dus naast je andere huis.
Inekez1
10 maanden geleden
Is het doel van die 2e woning ook dat jij daar daadwerkelijk gaat wonen, zonder je partner? En dan bedoel ik niet 'misschien over een paar jaar' maar meteen zodra de woning door jou bewoond kan worden? Als je daadwerkelijk je relatie wil beëindigen, doe dat dan eerst. Daarna is je vraag over 2e woning ook niet meer aan de orde... Wil je bij je partner blijven wonen en samen 2 woningen hebben, dan hebben jullie dus 2 woningen. Regel met je vriendin hoe je het financieel eerlijk verdeelt. Zij heeft de 1e woning, met de daarbij horende rechten en plichten. Jij de 2e met de daarbij horende rechten en plichten. Koop je de woning om te verhuren, dan is het logisch dat het een box 2 woning is. Niet alleen je overdrachtsbelasting maar elk jaar de inkomstenbelasting is dan ook anders dan met een woning waar je zelf in woont. Ik neem aan dat je niet van plan bent om in deze tijden van woningnood een woning te gaan kopen die vervolgens door niemand bewoond gaat worden. Dus: heel simpel:
OF je verbreekt je relatie en koopt een woning om zelf in te wonen -> dan is het geen 2e woning.
OF je wil een tweede woning -> dan is het dus wel een 2e woning
ronron1212
10 maanden geleden
Overdrachtsbelasting: je betaalt 2 procent van de aankoopwaarde aan overdrachtsbelasting. Ben je jonger dan 35 jaar bent en koop je een (eerste) huis onder de € 525.000? Dan betaal je geen overdrachtsbelasting. dus 10% weet nu hoe je daar aan komt
Inekez1
10 maanden geleden
ronron, die 10% is de overdrachtsbelasting op een tweede woning, waar je dus niet zelf gaat wonen. De 2% is voor woningen waar je wel zelf gaat wonen (eerste woning).
Inekez1
10 maanden geleden
@edorellum,
"Dus als ik mij laat inschrijven op dat (nieuwe) adres dan wordt het door de belastingdienst niet meer als 2e woning gezien?"
Je moet er ook daadwerkelijk gaan wonen om je daar te mogen inschrijven. Bedenk goed van te voren wat je wil en wat je doel is. Het neigt al gauw naar een frauduleuze constructie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Hier op GV is het erg moeilijk jullie exacte situatie te overzien. Laat je even goed adviseren door een erkende hypotheekadviseur. Die kan een advies op maat voor jullie situatie geven. Zo'n (eerste) gesprek is meestal gratis.
tinus1969
10 maanden geleden
@edrellum: "Is dit niet wat te simpel gesteld? Of zie ik hier een cynische reactie wbt 2e huis...?"
Nee, niet cynisch, hoogstens wat kortaf. Zoals Inekez1 ook al aangeeft, uiteindelijk is de basis simpel. Je gaat er daadwerkelijk wonen, of niet. Als je er niet daadwerkelijk gaat wonen, is een poging om 2% overdrachtsbelasting te betalen, frauduleus. Als je er wel daadwerkelijk gaat wonen, dan is het logisch om het geregistreerd partnerschap op te zeggen, of iig om daarmee te beginnen.
Zoek alvast een notaris (die heb je straks toch nodig voor de transport- en hypotheekakte) en ga eens een half uurtje verkennend praten.
erotisi
10 maanden geleden
Zie tevens
https://www.startpagina.nl/v/financien/belastingen/vraag/706004/lat-relatie-2e-woning-overdrachtsbelasting/ Met het beste antwoord!
Edorellum
10 maanden geleden
Er zit wat emotie in de responses, wat begrijpelijk is gezien de wooncrisis. Echter ook oppassen blijven dat men dingen zelf invult en gaat 'labellen'. Ik lig in scheiding, maar de scheiding is nog niet rond. Nu heb ik al een woning gevonden waarop de koper positief heeft geantwoord. En nu is mijn vraag of ik de woning al kan kopen (nu ik nog steeds niet gescheiden ben en dus nog geregistreerd partner) of dat ik de scheiding eerst moet regelen/afronden voordat ik een woning ga kopen.
tinus1969
10 maanden geleden
Wat ik zo gisteren bij elkaar googlede, is juist dit geen probleem. Er is immers een heldere bedoeling en situatie. Vergeet niet dat er tussne koop en transport/overdracht vaak nogal wat tijd zit. Een geschikte periode om (vt samen met de notaris) de scheiding formeel in gang te zetten.
Inekez1
10 maanden geleden
Houd er wel rekening mee dat de scheiding officieel moet zijn voordat je een hypotheek kunt afsluiten. De hypotheekverstrekker wil kunnen zien wat jouw nieuwe financiële situatie wordt m.b.t. boedelverdeling, alimentatie etc. Jij weet misschien dat dat allemaal geen probleem gaat worden, maar de hypotheekverstrekker wil dat zwart op wit hebben.
Edorellum
9 maanden geleden
Allen, bedankt voor deze verdieping. Ik snap nu de mogelijkheden en consequenties beter. Het blijkt dus dat mijn geregistreerd partnerschap niet zozeer een probleem is van fiscaal partnerschap, maar vooral ook voor het aanvragen van een hypotheek... Dus nu maar de noodzakelijke stap zetten. Helaas betekent dat waarschijnlijk wel dat ik de woning die ik zo geschikt vond aan mijn neus voorbij zal moeten laten gaan, want ik zal toch echt eerst het geregistreerd partnerschap moeten laten ontbinden. Het is niet anders.
Edorellum
9 maanden geleden
Nogmaals bedankt voor jullie input!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing