Ik heb een flinke lening bij mijn ouders. Wat gebeurt er met de lening als zij overlijden?

Ik heb bij mijn ouders een fikse lening lopen, een thuisbank. Compleet met rente op lening. Ik gebruik die lening om een huis te kopen. Een familiehypotheek dus eigenlijk. Ik betaal alleen de rente. Er komt een tijd dat mijn ouders, helaas, komen te overlijden. Wat gebeurt er dan met de hypotheek die ik bij hen heb/had lopen? Vervalt deze zomaar? Of denk ik nu te makkelijk? Wat wil dan de belastingdienst nog hebben van mij in procenten? Ik ben de enige erfgenaam.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Als je ouders overlijden -en ze hebben geen testament- dan erf jij hun tegoed, hun vorderingen en hun schulden.
De vordering op jou erf je dus ook en die wordt opgeteld bij het totale te erven erfdeel en dus ook met erfrecht belast. Misschien is het een goed idee, om gebruik te maken van een éénmalige schenking, voor zover jullie daar niet al gebruik van hebben gemaakt. Is in de orde van €35.000,- Verder mag er jaarlijks ongeveer € 5.000,- geschonken worden. Pin me niet vast op de bedragen die staan wel ergens precies vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hypothecaire schuld wordt verrekend met de vordering die de ouders op je hadden en gaat daardoor teniet. Daarover betaal je geen erfbelasting.