kunnen wij huis van ouders kopen en de gromd van hen huren?

Wij willen het huis van mijn ouders kopen, maar kunnen helaas net niet genoeg hypotheek krijgen (ivm einde dienstverband). Mijn oudera schenken al het maximale belastingvrije bedrag van 100.000. Zou het een mogelijkheid zijn om de grond eerst van ze te huren en later (wanneer ik een nieuwe baan heb) alsnog te kopen? Wat zijn hiervan de consequenties?
De reden dat we het nu willen doen is dat wij nu een koper voor ons huis hebben...
Alvast bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe zit het dan bij erfpacht wimkees?

Antwoorden (2)

Ja dat moet mogelijk zijn als de hypotheek verstrekker er mee akkoord gaat.

Dit gebeurd in principe al regelmatig met huizen waar een erfpacht voor geld, hier is dan de grond van een overheid en het huis dat er op staat van de eigenaar.

De waarde van het huis is dan wel lager dan wanneer de grond erbij is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp zojuist van onze adviseur dat particuliere erfpacht sinds drie jaar niet meer is toegestaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord dat het (wettelijk) niet is toegestaan, wel dat er hypotheekverstrekkers (wellicht de meeste) zijn die geen hypotheek willen aangaan bij particuliere erfpacht. Kunnen/willen je ouders je geen geld lenen op basis van hun oude huis en/of grond als onderpand?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adviseur geeft hier een foutief advies, alles wat een overheid mag, mag een particulier in principe ook (art1 grondwet), mogelijk dat de hypotheek vertrekker geen hypotheek meer vertrekt bij een erfpacht van ......., lijkt me overigens aanvechtbaar daar ook een overheid (waterschap / gemeente) gelijkgesteld zijn aan een particulier.
ronron1212
9 jaar geleden
Bij erfpacht zijn hypotheek verstrekkers altijd voorzichtiger.
In theorie kan het. De vraag is echter of de bank hypotheekverstrekker ermee akkoord gaat (Google eens op problemen met particuliere erfpacht). Een nadeel is dat de huurkosten niet aftrekbaar zijn.

Een andere optie is om het restbedrag bij je ouders te lenen. Je koopt het huis met 100k eigen geld, hypotheek van de bank en hypotheek bij je ouders. Deze rente is wel aftrekbaar en kan je bovendien zelf bepalen (binnen een bepaalde marge).

Let wel op dat je de lasten wel kan betalen, ook in de toekomst. Tussen de regels door lees ik dat de marge niet groot is, maar dat is uiteraard aan jezelf.