Wat voor kosten heb je tijdens het bouw van een woning?

Stel maar voor dat ik een huis voor 250.000 euro wil laten bouwen (incl. grond). Ik heb begrepen dat daar nog bouwrente (6-8%) bij komt en nog wat andere kosten. Want voor kosten moet ik tijden het bouw, bijvoorbeeld 1 jaar, aan de bank (hypotheek) betalen? en vanaf wanneer moet ik de hypotheek rente/aflossing betalen, vanaf het moment dat ik de sleutels krijg of vanaf het moment van de bouw, of vanaf het moment van hypotheek afsluiting (dus nog voordat ik bouwvergunningen aanvraag)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De bank 'geeft' 250.000 (als voorbeeldbedrag) euro in depot. Zodra jij een rekening indient van de bouwer zal deze uit het depot worden betaalt.

Je betaalt over de volle 250.000 rente vanaf het moment van afsluiten, maar je krijgt rente (meestal hetzelfde percentage als je betaalt) over het restant dat nog in depot staat. Naarmate je meer rekeningen indient, wordt het depot leger en je schuld hoger. Daarmee nemen ook de rentebetalingen toe.

Meestal moet je de grond direkt bij overdracht bij de notaris betalen en zal de bouwer ook een voorschot voor materialen willen hebben. Je begint dus meteen met het betalen van rente, al is dat niet meteen het volle bedrag.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb je het over de bouwrente of rente tijdens de bouw? of is het dezelfde...
paulus811
9 jaar geleden
Nee dat is zeker niet hetzelfde. Bouwrente is een vergoeding die je betaalt aan de projectontwikkelaar. Deze heeft de grond en materialen meestal al gekocht voordat jij een koopovereenkomst sluit. Over dat uitstaande kapitaal met vaak een vergoeding worden betaalt en dat heet bouwrente. Als je zelf de grond koopt en een huis laat bouwen zal dat niet spelen. Rente tijdens de bouw is voor de opnames die je doet uit je depot (de zak met geld die jij van de bank voor de betaling van je huis hebt 'gekregen'). Die opnames moet je doen omdat je direct de grond zult moeten betalen en vervolgens de aannemer jou in termijnen zal factureren. Over het totaal van de opnames betaal je rente tijdens de bouw. Naast de kosten voor het bouwen zul je ook kosten voor een architekt (als je geen huis uit een boekje koopt), vergunningen en aansluiting op nutsvoorzieningen hebben. Je koopt immers grond waar waarschijnlijk geen stroom, water aan en afvoer en tv/telefoonsignaal is.