Hoe kom ik achter de reële rentestand over 35 jaar terug?

Soms gebeurd het wel eens dat er na 35 jaar een schuld verrekend moet worden uit een erfenis, en dan word niet de nominale rente berekend maar de reële rente die lager ligt.
Maar hoe kom je achter die rentestanden van al die jaren.
http://www.encyclo.nl/begrip/Re%C3%ABle%20rente

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
SimonV
9 jaar geleden
Misschien geeft dit enig houvast: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/formule-waarde-indexering-geld.463615
ItisILeClerc
9 jaar geleden
door van de nominale rente de CPI af te trekken
gemiddeld over 35 jaar schat ik die in op 2.5%
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeCIere;
Ja, maar daar kom ik ook niet verder dan 1994.
http://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/nederland/historische-inflatie/hicp-inflatie-nederland.aspx
Zou ik een lijstje hebben met de nominale rentestand en een lijstje van de HICP tot 35 jaar terug dan kon ik dat uitrekenen.
Maar ik vraag me dan af hoe berekend een notaris dat dan?
SimonV
9 jaar geleden
Hier staat een grafiek van de reële rente 1960-1988: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fdepot.knaw.nl%2F2315%2F1%2F18672_291_zanden.pdf&ei=jq15U5DIA4PEOe6MgIgF&usg=AFQjCNE8DPQhO-SMq4-VJ62M24ur01Cahw
SimonV
9 jaar geleden
Uitgaande van deze grafiek (Duitse rente), zou ik ook schatten dat de gemiddelde reële rente zo'n 2,5% is geweest. https://www.kbceconomics.be/2014/04/grafiek-van-de-week-stabiele-lage-reele-rente-volgend-op-drie-decennia-van-daling/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WHuls, informeer eens bij je bank.
ronron1212
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wettelijke_rente
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
Die zocht ik...............bedankt.
Geef dat even als antwoord dan kun je mijn punten in ontvangst nemen. ps De rest ook bedankt voor het meedenken.
SimonV
9 jaar geleden
Dat is dus wat anders dan de reële rente (die ligt de afgelopen jaren veel lager dan de wettelijke rente).
SimonV
9 jaar geleden
Misschien kun je aan je vraag toevoegen dat je de wettelijke rente bedoelt. Anders zou het antwoord fout lijken.
ronron1212
9 jaar geleden
Simon v bij erfenissen en dergelijke wordt altijd gerekend met de wettelijke rente.
SimonV
9 jaar geleden
Jouw antwoord is prima! Alleen de vraag klopt nu niet, volgens mij. Die gaat over reële rente en niet over wettelijke rente.
SimonV
9 jaar geleden
@Ronron: Ik was er al bang voor: iemand heeft je nu onterecht een minpunt gegeven...
ronron1212
9 jaar geleden
een reëel rente is in dit soort gevallen de wettelijke rente notarissen rekenen daarmee bij de verrekening van erfenissen.
SimonV
9 jaar geleden
We spreken van de reële rente als de rente verminderd is met het inflatiepercentage.
Zie link bij de vraag...

Het beste antwoord

Hiervoor kun je de tabel van de wettelijke rente gebruiken en die vind je in de link daarin taan alle jaren met hun wettelijke rente.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
aha mijn vriend de minner zonder motivatie blijf je bezig.
SimonV
9 jaar geleden
Compensatiepluspunt... je antwoord is goed, de vraagsteller bedoelt wettelijke rente in plaats van reële rente. Hopelijk blijft het bij deze min...
ronron1212
9 jaar geleden
Dan SimonV maar vriendje die mint hou ik toch hij of zij is gek op me als ik een antwoord geef staat er direct een min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uw antwoord was de beste omdat in de link ook uitgebreid word ingegaan over verschillende rentepercentages en in welke situaties.