hoe kom ik van mijn dure hypotheek af(dsb) 240.000 terwijl mijn huis maar 180.000 waard is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, je hebt een schuld van 240.000 euro en een waarde daartegenover van 180.000 eur.
Dan kom je een hoop geld te kort.

Maar je bent de enige niet.
Veel mensen die een paar jaar geleden een hypotheek hebben afgesloten op de totale waarde van hun huis
[ toen ] zitten nu met een waardedaling van dat huis.
Ik denk dat ik dat ook heb.
Er zit niets anders op dan te blijven wonen waar je woont en af te wachten tot het huis weer in waarde stijgt.

Het is niet voor niets dat je tegenwoordig veel moeilijker een hypotheek kan krijgen en al helemaal niet met veel overwaarde e.d., wat vroeger vrij normaal was.

Als je verder geen eigen geld hebt, dan heeft het overzetten naar een nieuwe hypotheek ook niet veel zin, want je hebt nu eenmaal die lening van 240.000 euro en op een of andere manier zal die afbetaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sparen en extra aflossen. De vraag is natuurlijk hoe kom je aan een hypotheek die hoger is dan de waarde van je huis?
Huizen zijn niet echt in waarde gestegen de laatste jaren maar (in het algemeen) ook geen 25% gedaald. Dus welk deel is daadwerkelijk van je huis en welk deel is consumptief krediet ?
De enige oplossing is dan neem een "gewone" lening voor het consumptieve deel los daar je hypotheek tot een reële Hypotheek af en los je lening maandelijks af tot je daar van af bent.
Dit is natuurlijk niet alleen bij DSB hypotheken zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is fiscaal technisch een heel dom antwoord! Immers hypotheekrente is aftrekbaar en de rente op consumptief krediet niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypotheekrente over overwaarde is ook niet fiscaal aftrekbaar, tenzij de overwaarde in de woning is geïnvesteerd. Aangezien de rente over een hypotheek lager is dan die op een doorlopend krediet of persoonlijke lening, is het nog steeds voordeliger om de hypotheek zo te houden. het is op die manier goedkoper en makkelijker om het oveschot af te lossen.
Er zit niets anders op, dan blijven leven en blijven betalen.
Alleen als je niet meer kunt betalen, kán het zijn dat je in de schuldsanering komt, maar ik weet niet of je dát wel wilt.
13 jaar geleden
je beseft ook zelf dat dit een zeer tricky situatie is.
maar: kun je de dure hypotheek nog wel steeds betalen, of ligt daarin ook een probleem?
1 punt waar ik aan denk: je vermeldt niet of je nu al aflost en welk rente% en -looptijd je thans hebt, maar een mogelijkheid kan zijn te onderzoeken of een andere partij gunstiger kan financieren / overnemen omdat rente nu gunstig is (laag) om zo je rentelast omlaag te brengen en aflossing te starten of verbeteren.
de tijd daarvoor is lastig en de mogelijkheden sterk afhankelijk van je inkomenspositie (verdien je relatief gezien genoeg), maar altijd proberen.
en om uit betalingsproblemen te blijven: altijd blijven betalen, verzoeken om betalingsregeling en in contact blijven. en daarbij meer inkomen verwerven door (extra) werken, partner of kinderen ook als het je waard is en haalbaar blijkt, tegenover beperken van je kosten
maar zoals gezegd, het is niet duidelijk hoe ver je moet gaan
(auto weg, kies goedkope energieleverancier, schrap duur leven als .. roken, vlees eten, kranten-tv, abonnementen, sportclubs etcetera etcetera)